UCHWAŁA NR III/20/2006
Rady Miejskiej w Ujściu
z dnia 28 grudnia 2006 r.
w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia “Związek Miast i Gmin Nadnoteckich” z siedzibą w Nakle nad Notecią.
Na podstawie art. 84 ust.1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Miejska w Ujściu uchwala, co następuje :
§ 1. Przystępuje się do Stowarzyszenia “Związek Miast i Gmin Nadnoteckich” zwanego dalej Związkiem Miast i Gmin Nadnoteckich.
§ 2. Wyraża się zgodę na treść Statutu Miast i Gmin Nadnoteckich zgodnie z załącznikiem do uchwały.
§ 3. Wyznacza się Burmistrza Henryka Kazanę na przedstawiciela Gminy Ujście
w Stowarzyszeniu.
§ 4. Zastępcę reprezentanta Gminy w Stowarzyszeniu ustanawia każdorazowo Burmistrz Ujścia udzielając stosownego pełnomocnictwa do działania w jego imieniu.
§ 5. Uchwala wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Ujściu
/-/ inż. Jerzy Koźma
Statut Stowarzyszenia:
Związek Miast i Gmin Nadnoteckich
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Tworzy się Stowarzyszenie Miast i Gmin Nadnoteckich zwane dalej “ Związkiem Miast i Gmin Nadnoteckich” działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach / Dz.U.Nr. 20 ,poz.104 z późn. zm. / , / ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym/Dz.U.Nr.13,poz.74 z późn. zm./ i ustawy z dnia 5 czerwca 1998roku o samorządzie powiatowym /Dz.U.Nr.91 , poz.578 z późn. zm./
2. Stowarzyszenie jest organizacją zarejestrowaną i posiada osobowość prawną.
§ 2
1. Terenem działania Stowarzyszenia jest Polska.
2. Siedzibą władz stowarzyszenia jest Nakło nad Notecią
3. Stowarzyszenie wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji.
§ 3
Związek Miast i Gmin Nadnoteckich ma na celu w zczególności:
1) wspieranie idei samorządu terytorialnego,
2) integrację wspólnot lokalnych oraz dążenie do gospodarczego, kulturowego i turystycznego rozwoju Miast i Gmin Nadnoteckich
3) inicjowanie i wspieranie działań, zmierzających do przywrócenia jakości wód Noteci, jej żeglowności , infrastruktury komunikacyjnej, turystycznej, rekreacyjnej i sportowej
4) utrzymania jej walorów przyrodniczych i krajobrazowych
§ 4
Realizując swe cele Stowarzyszenie w programie swojej pracy uwzględnia problemy w szczególności dotyczące:
1. Propagowania znaczenia wd Noteci dla gospodarki kraju, w szczególności dla wszystkich Miast i nGmin leżących wzdłuz rzeki - uwzględniajac walory przyrodnicze i krajobrazowe (pradolina torunsko - eberswaldzka)
2. Reprezentacji interesów członków Związku na forum krajowym i międzynarodowym,
3. Prowadzenia wspólnej polityki na rzecz poprawy środowiska naturalnego , przywracania i rozwoju walorów turystyczno - wypoczynkowych Doliny Noteci ,
4. Prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności : wydawniczej, szkoleniowej i marketingowej,
5. Rozwijania kontaktów i współdziałania z innymi stowarzyszeniami i organizacjami zrzeszającymi wspólnoty lokalne,
6. Inicjowania i wspierania przedsięwzięć w dziedzinie nauki , kultury i sportu, ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
7. Inicjowania, wspierania i realizacji przedsięwzięć w dziedzinie promocji i rozwoju turystyki na terenie zrzeszonych Gmin,
8. Wspierania środowisk zainteresowanych wykorzystaniem wód Noteci dla celów gospodarczych ,rekreacji i turystyki
9. Postulowania o udostępnienie istniejących ekspertyz dotyczących aktualnego stanu jakości wód Noteci , jej żeglowności oraz informacji o działaniach dotyczących środowiska naturalnego Noteci zwłaszcza będących jej bezpośrednim zagrożeniem ; sposobach zapobiegania tym zagrożeniom,
10. Konsultowania i opiniowania wszystkich aktów prawnych związanych z realizacją Celów Związku, w szczególności inicjowanie i wspieranie projektów związanych z realizacją biegu Noteci jako “Drogi Wodnej Wisła Odra” i jej otoczenia,
11. Przystosowania i stworzenia Przystani Wodnych , Portów , nabrzeży w sferze usług portowych i transportowo – komunikacyjnych.
12. Gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących gospodarczych i turystycznych zasobów Gmin
13. Udzielania poparcia i pomocy w prowadzeniu prac badawczych i publikowaniu wydawnictw poświęconych Noteci ,
14. Prowadzenia dokumentacji Stowarzyszenia w zakresie realizowanych celów.
Rozdział III
Członkostwo w Stowarzyszeniu
§5
1. Członków Stowarzyszenia dzieli się na zwyczajnych , wspierających i honorowych
2. Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia może być gmina leżąca nad Notecią i w jej dorzeczu.
3. Członkami założycielami Stowarzyszenia są Miasta i Gminy leżące nad Notecią, których Rady Miejskie lub Gminne podjęły stosowne uchwały o przystąpieniu do Stowarzyszenia i przyjęciu Statutu i których upoważnieni przedstawiciele uczestniczyli w założycielskim Zgromadzeniu Przedstawicieli.
4. Członkiem wspierającym może być każda Gmina położona nad Notecią i w jej dorzeczu, Powiat, Sejmik Samorządowy, osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania czy siedzibę, w kraju lub za granicą, która po złożeniu pisemnego oświadczenia zostanie przyjęta do Stowarzyszenia. Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości,
5. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania czy siedzibę, w kraju lub za granicą, której godność tę nada Walne Zebranie Członków.
6. Członkowie wspierający i członkowie honorowi maja prawo uczestniczyć w pracach i imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie, a głosem doradczym także w Walnym Zebraniu Członków bądź na posiedzeniu Zarządu , jeśli zostali na nie zaproszeni.
7. Przedstawiciele członków wspierających i członków honorowych mają prawo używać odznakę Stowarzyszenia, jeśli występują związku z działalnością Stowarzyszenia.
8. Uchwałę o przyjęciu lub odmowie przyjęcia Miasta i Gminy lub Gminy do Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia w terminie jednego miesiąca od złożenia deklaracji.
9. Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu następuje w wyniku:
9.1. rezygnacji z członkostwa,
9.2. wykluczenia
10. Uchwałę o utracie członkostwa podpisuje Zarząd Stowarzyszenia.
11. W przypadku niepłacenia składki członkowskiej przez okres dłuższy niż1/2 roku Zarząd Stowarzyszenia podejmuje uchwałę o wykluczeniu członka ze Stowarzyszenia
Rozdział IV
Prawa i obowiązki członków Stowarzyszenia
§6
Członek zwyczajny Stowarzyszenia jest upoważniony do:
1. uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia w sposób przewidziany w Statucie,
2. Przedstawiania władzom Stowarzyszenia wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia,
3. Uzyskiwania od władz Stowarzyszenia informacji o działaniach podejmowanych przez Stowarzyszenie,
4. Uczestniczenia z głosem stanowiącym w obradach Stowarzyszenia,
5. Wybierania i bycia wybieranym do organów Stowarzyszenia.
§ 7
Do obowiązków członka zwyczajnego Stowarzyszenia należy:
1. Przestrzeganie niniejszego Statutu i stosowania się do uchwał Stowarzyszenia,
2. Terminowe płacenie składek członkowskich w ustalonej wysokości,
3. Delegowanie swoich upoważnionych przedstawicieli do pracy w organach statutowych Stowarzyszenia w przypadku wyboru do tych organów.
Rozdział V
Władze Stowarzyszenia
§8
1. Władzami Stowarzyszenia są:
1.1.Walne Zebranie Członków
1.2. Zarząd
1.3. Komisja Rewizyjna
2. W Stowarzyszeniu mogą działać komisje stałe i doraźne, powoływane przez Zgromadzenie odrębną uchwałą wraz z określeniem ich przedmiotu działania.
3. Kadencja Władz Stowarzyszenia pokrywa się z kadencją Rad Miast i Gmin .Wyboru władz Stowarzyszenia dokonuje się w głosowaniu tajnym.
4. Ukonstytuowanie się nowo wybranych organów Stowarzyszenia powinno nastąpić w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy. Do tego czasu działają władze ubiegłej kadencji
§ 9
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Każdy z członków zwyczajnych posiada jeden mandat (głos).
3. Do wyłącznej właściwości Walnego Zebrania Członków należą następujące sprawy:
3.1. uchwalanie programów działania Stowarzyszenia,
3.2. uchwalanie budżetu Stowarzyszenia
3.3. upowaznienie Zarządu do dokonywania zmian w planie wydatków i dochodów w toku wykonywania budżetu
3.4. określanie wysokości składki członkowskiej i terminów jej spłacania|
3.5 zatwierdzanie sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej Zarządu,
3.6. wybór i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej, Zarządu i Prezesa
3.7. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
3.8. powoływanie komisji stałych i doraźnych
3.9. uchwalanie Statutu i regulaminu obrad,
3.10. decydowanie o znakach i pieczęci Stowarzyszenia
3.11. podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia oraz powołaniu bądź odwołaniu członków komisji likwidacyjnej,
3.12. nadawanie honorowego członkostwa Stowarzyszenia.
§10
1. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd nie rzadziej niż raz w roku najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego. Posiedzenie otwiera Przewodniczący Zarządu. O terminie , miejscu i porządku obrad zawiadamia się członka z 14 dniowym wyprzedzeniem.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na wniosek.
Nadzwyczajne walne Zebranie Członków te zwołuje Zarząd w terminie jednego miesiąca licząc od daty otrzymania wniosku .:
2.1. z własnej inicjatyw
2.2 na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej, z podaniem celu jego zwołania
2.3. na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia
3. Wniosek o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków winien określać proponowany porządek tego Zebrania. Obowiązuje termin zawiadamiania i warunki prawomocnych uchwał jak w § 9 ust.1.
4. Uchwały Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków gmin. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Zebrania
5. Uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności połowy ich składu. W przypadku równej liczby głosów , decyduje głos Przewodniczącego.
§11
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.
2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
2.1. kontrolowanie działalności Statutowej i gospodarki finansowej Stowarzyszenia,
2.2. przedstawianie sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zebraniu Członków i składanie wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium,
2.3. przedstawianie Zarządowi protokółów pokontrolnych wraz z wnioskami.
3. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób, wybranych z spośród przedstawicieli członków Związku. Komisja Rewizyjna konstytuuje się na swoim pierwszym posiedzeniu wybierając Przewodniczącego , jego zastępcę i sekretarza.
4. Walne Zebranie Członków może odwołać członka Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji.
5. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w półroczu.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje jej Przewodniczący lub w jego zastępstwie Zastępca Przewodniczącego.
7. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu.
8. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o ustalony przez siebie regulamin, zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków.
§ 12
1. Zarząd Stowarzyszenia jest najwyższą władzą Związku w okresie między obradami Walnego Zebrania Członków.
2. W skład zarządu wchodzi 4-7 osób, wybranych spośród członków Stowarzyszenia. Prezesa wybiera Walne Zebranie w odrębnym głosowaniu. Pozostały skład Zarządu po wyborze przez Walne Zebranie konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu wybierając spośród swego składu v-ce prezesa, sekretarza i skarbnika
3. Zarzad reprezentuje Prezes.
4. Vice prezes reprezentue Zarzad na zasadach okreslonych upoważnieniem udzielonym przez Prezesa
5. Do zadań i kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy w szczególności:
5.1. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
5.2. kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia i reprezentowanie go na zewnątrz,
5.3. zatrudnianie Dyrektora
5.4. zarządzanie majątkiem i finansami Stowarzyszenia w granicach upoważnień Walnego Zebrania Członków,
5.5. podejmowanie uchwał dotyczących ustania członkostwa w Stowarzyszeniu.
6. Obsługę administracyjną i finansową prowadzi Biuro utrzymywane ze środków Stowarzyszenia.
7. Zarzad Stowarzyszenia może udzielic Dyrektorowi Biura penomocnictwa ogólnego , obejmujacego umocowanie do zwykłego zarzadu w imieniu Stowarzyszenia.
Rozdział VI
Majątek i fundusze Stowarzyszenia.
§ 13
1. Majątek i Fundusze Stowarzyszenia powstają z dochodów z działalności gospodarczej, ze składek członków, subwencji, dotacji, darowizn, zapisów, pożyczek i emisji obligacji oraz z ofiarności publicznej
2. Oświadczenie woli w sprawach majątkowych w imieniu Stowarzyszenia składają dwaj członkowie Zarządu.
§ 14
W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia majątek Stowarzyszenia będzie przekazany członkom w częściach ułamkowych, które określi Walne Zebranie Członków.
Rozdział VII
Zmiana Statutu , rozwiązanie Stowarzyszenia.
Uchwała w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia może być podjęta przez Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
Rozdział VIII
Przepisy końcowe.
1. Z chwilą zarejestrowania Stowarzyszenia wszyscy członkowie stają się członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia.
Uzasadnienie
do uchwały Rady Miejskiej w Ujściu Nr III/20 /2006
z dnia 28 grudnia 2006 r.
w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia “Związek Miast i Gmin Nadnoteckich”
z siedzibą w Nakle nad Notecią.
Celem Stowarzyszenia pn. “Związek Miast i Gmin Nadnoteckich” jest w szczególności dążenie do gospodarczego, kulturowego i turystycznego rozwoju Miast i Gmin Nadnoteckich. Przez miasto Ujście przepływa rzeka Noteć, która zgodnie z przyjęta Strategia Rozwoju Gminy stanowi jeden z istotniejszych elementów oddziaływujących na turystyczny rozwój naszej Gminy. Cel taki zapisany jest właśnie w Strategii Rozwoju Lokalnego. Współdziałanie w ramach Stowarzyszenie da Gminie większe możliwości pozyskiwania środków unijnych na rozbudowę infrastruktury wokół rzeki Noteć , podejmowanie wspólnych działań na rzecz poprawy środowiska naturalnego (związanej z jej turystycznym wykorzystaniem), a także większą promocję Gminy.
Burmistrz
/-/ mgr Henryk Kazana