Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Bip - Strona główna

Urząd Miejski

Rada Miejska

Prawo lokalne

Budżet Miasta i Gminy Ujście

Informacje »

Oświadczenia majątkowe - kadencje od 2006 »

Uchwały - kadencje od 2006 r. »

Uchwały - kadencja 2002-2006 »

Zarządzenia Burmistrza »

Ogłoszenia »

Wzory dokumentów »

Poradnik interesanta »

Elektroniczna Skrzynka Podawcza »

Ochrona środowiska »

Kontrole »

Badanie satysfakcji klienta »

Nabór na stanowiska

Wybory Powszechne »

Spisy Powszechne

Ochrona Danych Osobowych »

Akty prawa miejscowego stanowione przez gminę »

Obwodnica - Ujście »

Dziennik Ustaw i Monitor Polski

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Ogłoszenia: Obwieszczenie o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji polegajacej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej dla m. Ługi Ujskie

OBWIESZCZENIE

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 2 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.) zawiadamiam, że w dniu 13 kwietnia 2010 roku została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Ługi Ujskie.


Ujście, dnia 13.04.2010 r.
OŚ: 7624/04/10


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 82, art. 85 ust.2 pkt 2, ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), § 3 ust. 1 pkt 72a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Gminy Ujście z dnia 18.02.2010 r. w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Ługi Ujskie i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile

określam

środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Ługi Ujskie


1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

Przedmiotowe przedsięwzięcie jest wymienione w § 3 ust. 1 pkt 72a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia szczegółowych rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu
o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257 poz. 2573 ze zm.).
Przedsięwzięcie polega na wybudowaniu kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Ługi Ujskie.
 Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane jest łącznie z budową sieci wodociągowej rozdzielczej będącej przedsięwzięciem nie wymagającym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Trasa projektowanej sieci kanalizacyjnej obejmuje nieruchomości oznaczone numerami geodezyjnymi:
Ługi Ujskie (wraz z przyłączami)
521/1, 521/2, 521/3, 152/6, 282, 302/3, 310, 323, 319, 177/2, 169/3, 512, 501, 147/1, 147/2, 352/1, 352/2, 131/5, 131/6, 169/1, 267/2, 435/1, 247, 206/9, 208/1, 208/6, 251/8, 251/9, 251/6, 251/1, 293, 292, 274/5, 289/1, 302/1, 178/5, 372, 383, 384, 264/1, 274/6, 130/1, 272/2, 272/3, 272/4, 250/1, 250/2, 474/13, 482/10, 281, 119/2, 255, 286, 270, 269/1, 269/2, 269/3, 269/4, 266, 155, 241, 419, 226, 482/1, 474/3, 444, 474/5, 318/1, 311/1, 381, 382, 374, 373, 542, 543, 544, 545, 179, 170, 483/2, 59/4, 127, 500, 119/1, 130/2, 144/2, 316, 146/1, 146/2, 146/3, 146/4, 146/5, 146/6, 146/7, 145/1, 59/3, 173, 141, 208/10, 206/7, 207/1, 246/1, 55/4, 536, 483/8, 483/9, 483/10, 483/11, 483/12, 483/13, 483/14, 483/15, 483/17, 483/18, 483/19, 483/20, 263/2, 118, 210/3, 210/4, 210/5, 210/7, 210/8, 210/9, 540, 86/1, 86/4, 268, 231/8, 231/19, 231/20, 231/29, 522/1, 522/2, 522/3, 537, 209/2, 209/3, 209/1, 491, 176, 99, 230/13, 84/1, 84/2, 124/3, 124/4, 124/5, 124/6, 502, 511, 275, 289/2, 264/3, 260, 259/1, 263/3, 240, 177/1, 152/3, 151, 152/7, 190, 295, 290, 283, 301, 253/7, 246/2, 526, 539, 482/2, 481/2,  206/6, 206/3,  207/4, 208/9, 437, 148/3, 185/1, 185/2,
243, 337/2, 337/3, 164/2, 167, 485/2, 452/1, 452/2, 267/3, 524, 273/2, 273/4, 150, 350, 149, 178/3, 132/3, 133/6, 133/7, 133/3, 148/4, 367, 162, 172/1, 172/2, 258, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 466/1, 482/7, 482/8, 482/9, 482/11, 482/12, 482/13, 482/14, 274/7, 274/8, 274/3, 297/1, 251/10, 486/3, 284/2, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 474/12, 169/5, 387/1, 288, 253/5, 474/8, 474/9, 474/10, 474/15, 140, 169/7, 484/1, 484/3, 311/3, 182/1, 284/4, 358/5, 358/6, 358/7, 361/5, 263/1, 497/4, 474/14, 160, 171/1, 253/6, 287/2, 133/2, 458/2, 459, 320/1, 320/3, 320/4, 320/6, 320/7, 320/8, 527, 528, 128, 467/3, 248/4, 273/3, 125, 368/1, 368/2, 285, 169/6, 126/3, 8217/5, 8217/4, 123, 214/1, 311/2, 272/1, 538/1, 538/2, 538/3, 180/1, 311/4, 472, 133/5, 224/2, 520, 461, 485/1, 265, 325/1, 325/2, 325/3, 252/1, 257/1, 257/2, 245
Byszki:
21, 22, 23, 26, 28, 46, 47, 49, 50, 90, 92, 97, 107, 111/1, 111/2, 110,
Jabłonowo:
8219/3
- dł. projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej: ok. 8452,0 m
- przyłącza ks 1450
- dł. projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej: ok. 5285 m

W związku z realizacją projektowanej tłocznej sieci kanalizacyjnej powstanie również
6 głównych i 3 lokalne przepompownie ścieków. Zostaną one zlokalizowane na nieruchomościach oznaczonych geodezyjnie numerami: 86/4, 131/5, 24/6, 269/4, 482/8, 251/9, 520, 320/6, 311/3 w Ługach Ujskich.
Pompownie zaprojektowano jako bezskratkowe stanowiące pierwszy stopień oczyszczania ścieków, a zatem wyeliminują one emisję brzydkich zapachów. Pompy będą emitować hałas na bardzo niskim poziomie z uwagi na usytuowanie pomp w zbiornikach w reżimie zatopionym.
 Sieć kanalizacji sanitarnej – urządzenie podziemne umieszczone na głębokości 1,50 – 3,5 m prowadzone w pasie drogowym dróg gminnych, powiatowej oraz terenach zabudowanych i rolnych. Podczas robót zajmowany będzie pas o szerokości ok. 2,0 m. Całkowita powierzchnia urządzeń wbudowanych – ok. 70000,0 m2.
   Trasa planowanej inwestycji przebiegać będzie wzdłuż istniejących dróg utwardzonych i gruntowych, przez tereny zabudowane i częściowo treny rolne stanowiące głównie pastwiska pokryte roślinnością trawiastą.
  Planowana inwestycja w niewielkiej części realizowana będzie na obszarach włączonych do sieci Natura 2000, tj. w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków PLB300003 „Nadnoteckie Łęgi” i granicach obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty PLH300004 „Dolina Noteci”. Ponadto inwestycja położona jest w granicach obszaru chronionego krajobrazu „Dolina Noteci”.
  
2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
 W celu zminimalizowania ujemnego wpływu przedsięwzięcia na środowisko w fazie budowy i eksploatacji należy przestrzegać następujących zasad:
- szczególna dbałość o należyty stan techniczny sprzętu mechanicznego i jego bezawaryjną pracę (szczególnie układu paliwowo – olejowego), co wykluczy ewentualne zanieczyszczenie gleb i wód związkami ropopochodnymi,
- sprzęt mechaniczny będzie pracował tylko w porze dnia, tj. w godz. 600 – 2200,
- w czasie przerw postojowych silniki sprzętu będą wyłączone,
- ewentualna baza będzie wyposażona w szczelne urządzenia do gromadzenia ścieków socjalno – bytowych, a na jej terenie nie dopuszcza się gromadzenia wody opadowej
w zastoiskach,
- w trakcie prowadzenia, w okresach bezdeszczowych, prac związanych z wyrównywaniem gruntowej nawierzchni będzie ona zraszana wodą, aby wyeliminować unoszenie się kurzu,
- poziom hałasu emitowanego z planowanego przedsięwzięcia nie może przekraczać dopuszczalnych norm określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia
14 czerwca 2007 roku r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku
(Dz. U. Nr 120, poz. 826 ze zm.),
- zapewnienie właściwego gospodarowania wytworzonymi odpadami, poprzez minimalizację ich ilości, selektywne magazynowanie w wydzielonych miejscach oraz zapewnienie ich odbioru lub ponownego wykorzystania,
- gromadzenie odpadów w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed zanieczyszczeniem,
-  w przypadku zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, w związku z ruchem pojazdów, podjąć działania mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się zanieczyszczenia oraz jego wyeliminowania.

3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:

W projekcie budowlanym należy uwzględnić następujące rozwiązania chroniące środowisko:
 zastosować materiały oraz technologie bezpieczne ekologicznie,
 przedsięwzięcie realizować zgodnie z wymogami zawartymi w obowiązujących przepisach prawnych w tym ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska   (Dz. U. t.j. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) oraz ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne (Dz. U. t.j. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.),
 wszystkie prace budowlane należy prowadzić tak, aby ich wpływ na środowisko był najmniejszy,
 określić sposób postępowania z odpadami powstającymi w trakcie wykonywania robót budowlanych oraz sposób zagospodarowania mas ziemnych z wykopów.

4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.

Przedsięwzięcie nie spełnia warunków, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. Nr 58 poz. 535 ze zm.).

5. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko
w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko.
 Z uwagi na charakter i zakres oraz bardzo dużą odległość przedsięwzięcia od granic Rzeczpospolitej Polskiej, nie stwierdzono możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko. W związku z tym nie przeprowadzono postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

6. W przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 1 – stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

Z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko nie wynika, aby poza terenem obiektu nie były dotrzymane standardy jakości środowiska – tym samym nie jest wymagane utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

U z a s a d n i e n i e

Gmina Ujście z siedzibą przy ul. Plac Wiosny Ludów 2 w Ujściu, pismem z dnia 18.02.2010 r. zwróciła się do Burmistrza Ujścia z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Ługi Ujskie.
Burmistrz Ujścia stosownie do art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.),
w dniu 19.02.2010 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu
i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile o wydanie opinii w zakresie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji, a w razie stwierdzenia takiej potrzeby – o wskazanie zakresu raportu oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile w dniu 05.03.2010 r. wydał opinię sanitarną ON-NS-72/1-2-11/10, w której odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem z dnia 22.03.2010 r. znak RDOŚ-30-OO.I-66190-130/10/ks stwierdził, że dla w/w przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.  
W dniu 22.03.2010 r. Burmistrz Ujścia wydał postanowienie stwierdzające brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji. Na przedmiotowe postanowienie nie służyło zażalenie.
W dniu 22.03.2010 r. Burmistrz Ujścia poinformował strony o zakończeniu zbierania materiału dowodowego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. Termin ten minął 12 kwietnia 2010 roku. W trakcie toczącego się postępowania nie złożono żadnych wniosków ani uwag.
Przedmiotowe przedsięwzięcie jest wymienione w § 3 ust. 1 pkt 72a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia szczegółowych rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257 poz. 2573 ze zm.).
Biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) analizowano: skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisje i uciążliwości związane z jej eksploatacją, oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.
Przedsięwzięcie polega na wybudowaniu kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Ługi Ujskie.
 Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane jest łącznie z budową sieci wodociągowej rozdzielczej będącej przedsięwzięciem nie wymagającym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Trasa projektowanej kanalizacyjnej została przedstawiona na załączonych mapach
i obejmuje nieruchomości oznaczone numerami geodezyjnymi:
Ługi Ujskie (wraz z przyłączami)
521/1, 521/2, 521/3, 152/6, 282, 302/3, 310, 323, 319, 177/2, 169/3, 512, 501, 147/1, 147/2, 352/1, 352/2, 131/5, 131/6, 169/1, 267/2, 435/1, 247, 206/9, 208/1, 208/6, 251/8, 251/9, 251/6, 251/1, 293, 292, 274/5, 289/1, 302/1, 178/5, 372, 383, 384, 264/1, 274/6, 130/1, 272/2, 272/3, 272/4, 250/1, 250/2, 474/13, 482/10, 281, 119/2, 255, 286, 270, 269/1, 269/2, 269/3, 269/4, 266, 155, 241, 419, 226, 482/1, 474/3, 444, 474/5, 318/1, 311/1, 381, 382, 374, 373, 542, 543, 544, 545, 179, 170, 483/2, 59/4, 127, 500, 119/1, 130/2, 144/2, 316, 146/1, 146/2, 146/3, 146/4, 146/5, 146/6, 146/7, 145/1, 59/3, 173, 141, 208/10, 206/7, 207/1, 246/1, 55/4, 536, 483/8, 483/9, 483/10, 483/11, 483/12, 483/13, 483/14, 483/15, 483/17, 483/18, 483/19, 483/20, 263/2, 118, 210/3, 210/4, 210/5, 210/7, 210/8, 210/9, 540, 86/1, 86/4, 268, 231/8, 231/19, 231/20, 231/29, 522/1, 522/2, 522/3, 537, 209/2, 209/3, 209/1, 491, 176, 99, 230/13, 84/1, 84/2, 124/3, 124/4, 124/5, 124/6, 502, 511, 275, 289/2, 264/3, 260, 259/1, 263/3, 240, 177/1, 152/3, 151, 152/7, 190, 295, 290, 283, 301, 253/7, 246/2, 526, 539, 482/2, 481/2,  206/6, 206/3,  207/4, 208/9, 437, 148/3, 185/1, 185/2,
243, 337/2, 337/3, 164/2, 167, 485/2, 452/1, 452/2, 267/3, 524, 273/2, 273/4, 150, 350, 149, 178/3, 132/3, 133/6, 133/7, 133/3, 148/4, 367, 162, 172/1, 172/2, 258, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 466/1, 482/7, 482/8, 482/9, 482/11, 482/12, 482/13, 482/14, 274/7, 274/8, 274/3, 297/1, 251/10, 486/3, 284/2, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 474/12, 169/5, 387/1, 288, 253/5, 474/8, 474/9, 474/10, 474/15, 140, 169/7, 484/1, 484/3, 311/3, 182/1, 284/4, 358/5, 358/6, 358/7, 361/5, 263/1, 497/4, 474/14, 160, 171/1, 253/6, 287/2, 133/2, 458/2, 459, 320/1, 320/3, 320/4, 320/6, 320/7, 320/8, 527, 528, 128, 467/3, 248/4, 273/3, 125, 368/1, 368/2, 285, 169/6, 126/3, 8217/5, 8217/4, 123, 214/1, 311/2, 272/1, 538/1, 538/2, 538/3, 180/1, 311/4, 472, 133/5, 224/2, 520, 461, 485/1, 265, 325/1, 325/2, 325/3, 252/1, 257/1, 257/2, 245
Byszki:
21, 22, 23, 26, 28, 46, 47, 49, 50, 90, 92, 97, 107, 111/1, 111/2, 110,
Jabłonowo:
8219/3
- dł. projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej: ok. 8452,0 m
- przyłącza ks 1450
- dł. projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej: ok. 5285 m
W związku z realizacją projektowanej tłocznej sieci kanalizacyjnej powstanie również
6 głównych i 3 lokalne przepompownie ścieków.
Zostaną one zlokalizowanych na nieruchomościach oznaczonych geodezyjnie numerami: 86/4, 131/5, 24/6, 269/4, 482/8, 251/9, 520, 320/6, 311/3 w Ługach Ujskich.
Trasa planowanej inwestycji przebiegać będzie wzdłuż istniejących dróg utwardzonych i gruntowych, przez tereny zabudowane i częściowo treny rolne stanowiące głównie pastwiska pokryte roślinnością trawiastą.
  Planowana inwestycja w niewielkiej części realizowana będzie na obszarach włączonych do sieci Natura 2000, tj. w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków PLB300003 „Nadnoteckie Łęgi” i granicach obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty PLH300004 „Dolina Noteci”. Ponadto inwestycja położona jest w granicach obszaru chronionego krajobrazu „Dolina Noteci”.
Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że na tym etapie nie przewiduje się konieczności wycinki drzew i krzewów, a w przypadku gdyby wystąpiła taka konieczność, prace zostaną wykonane poza okresem lęgowym ptaków.
Uwzględniając okresowe zajęcie terenu, jedynie w trakcie realizacji inwestycji oraz fakt, że inwestycja przyczyni się do zmniejszenia zjawiska eutrofizacji wód nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowej inwestycji na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt, dla ochrony których wyznaczono w/w obszary Natura 2000.

Z załączonych dokumentów wynika, że w/w inwestycja nie spowoduje uciążliwości
w środowisku i dla tego przedsięwzięcia nie zachodzą szczegółowe uwarunkowania,
o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r.

 Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji decyzji.

P o u c z e n i e

       Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Burmistrza Ujścia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Załączniki:
- Karta informacyjna

                                                                                     Wz Burmistrza
                                                                                   Z-ca Burmistrza
                                                                                /-/ mgr Beata Ima

Otrzymują:
1. Gmina Ujście – stanowisko ds. budownictwa
2. stanowisko ds. gospodarki przestrzennej – w miejscu
3. strony postępowania – zgodnie z art. 49 K.p.a.
a) tablica informacyjna Urzędu Miejskiego w Ujściu
b) tablica informacyjna w Sołectwie Ługi Ujskie
c) Biuletyn Informacji publicznej
4. a/a
Do wiadomości:
1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile
2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu
A.K.

Załącznik nr 1
do decyzji OŚ: 7624/04/10
z dnia 13.04.2010 r.


CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
polegającego na
budowie kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Ługi Ujskie


Karta informacyjna przedsięwzięcia zawierająca dane, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2008r Nr 199 poz. 1227) 


1. Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia

Przedsięwzięcie zostało ujęte w § 3 ust. 1 pkt 72a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257, poz. 2573).
Przedsięwzięcie polega na wybudowaniu kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Ługi Ujskie.
 Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane jest łącznie z budową sieci wodociągowej rozdzielczej będącej przedsięwzięciem nie wymagającym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Trasa projektowanej kanalizacyjnej została przedstawiona na załączonych mapach
i obejmuje nieruchomości oznaczone numerami geodezyjnymi:
Ługi Ujskie (wraz z przyłączami)
521/1, 521/2, 521/3, 152/6, 282, 302/3, 310, 323, 319, 177/2, 169/3, 512, 501, 147/1, 147/2, 352/1, 352/2, 131/5, 131/6, 169/1, 267/2, 435/1, 247, 206/9, 208/1, 208/6, 251/8, 251/9, 251/6, 251/1, 293, 292, 274/5, 289/1, 302/1, 178/5, 372, 383, 384, 264/1, 274/6, 130/1, 272/2, 272/3, 272/4, 250/1, 250/2, 474/13, 482/10, 281, 119/2, 255, 286, 270, 269/1, 269/2, 269/3, 269/4, 266, 155, 241, 419, 226, 482/1, 474/3, 444, 474/5, 318/1, 311/1, 381, 382, 374, 373, 542, 543, 544, 545, 179, 170, 483/2, 59/4, 127, 500, 119/1, 130/2, 144/2, 316, 146/1, 146/2, 146/3, 146/4, 146/5, 146/6, 146/7, 145/1, 59/3, 173, 141, 208/10, 206/7, 207/1, 246/1, 55/4, 536, 483/8, 483/9, 483/10, 483/11, 483/12, 483/13, 483/14, 483/15, 483/17, 483/18, 483/19, 483/20, 263/2, 118, 210/3, 210/4, 210/5, 210/7, 210/8, 210/9, 540, 86/1, 86/4, 268, 231/8, 231/19, 231/20, 231/29, 522/1, 522/2, 522/3, 537, 209/2, 209/3, 209/1, 491, 176, 99, 230/13, 84/1, 84/2, 124/3, 124/4, 124/5, 124/6, 502, 511, 275, 289/2, 264/3, 260, 259/1, 263/3, 240, 177/1, 152/3, 151, 152/7, 190, 295, 290, 283, 301, 253/7, 246/2, 526, 539, 482/2, 481/2,  206/6, 206/3,  207/4, 208/9, 437, 148/3, 185/1, 185/2,
243, 337/2, 337/3, 164/2, 167, 485/2, 452/1, 452/2, 267/3, 524, 273/2, 273/4, 150, 350, 149, 178/3, 132/3, 133/6, 133/7, 133/3, 148/4, 367, 162, 172/1, 172/2, 258, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 466/1, 482/7, 482/8, 482/9, 482/11, 482/12, 482/13, 482/14, 274/7, 274/8, 274/3, 297/1, 251/10, 486/3, 284/2, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 474/12, 169/5, 387/1, 288, 253/5, 474/8, 474/9, 474/10, 474/15, 140, 169/7, 484/1, 484/3, 311/3, 182/1, 284/4, 358/5, 358/6, 358/7, 361/5, 263/1, 497/4, 474/14, 160, 171/1, 253/6, 287/2, 133/2, 458/2, 459, 320/1, 320/3, 320/4, 320/6, 320/7, 320/8, 527, 528, 128, 467/3, 248/4, 273/3, 125, 368/1, 368/2, 285, 169/6, 126/3, 8217/5, 8217/4, 123, 214/1, 311/2, 272/1, 538/1, 538/2, 538/3, 180/1, 311/4, 472, 133/5, 224/2, 520, 461, 485/1, 265, 325/1, 325/2, 325/3, 252/1, 257/1, 257/2, 245
Byszki:
21, 22, 23, 26, 28, 46, 47, 49, 50, 90, 92, 97, 107, 111/1, 111/2, 110,
Jabłonowo:
8219/3
- dł. projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej: ok. 8452,0 m
- przyłącza ks 1450
- dł. projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej: ok. 5285 m

W związku z realizacją projektowanej tłocznej sieci kanalizacyjnej powstanie również 6 głównych i 3 lokalne przepompownie ścieków.
Zostaną one zlokalizowanych na nieruchomościach oznaczonych geodezyjnie numerami: 86/4, 131/5, 24/6, 269/4, 482/8, 251/9, 520, 320/6, 311/3 w Ługach Ujskich.
Pompownie zaprojektowano jako bezskratkowe stanowiące pierwszy stopień oczyszczania ścieków, a zatem wyeliminują one emisje brzydkich zapachów. Pompy będą emitować hałas na bardzo niskim poziomie z uwagi na usytuowanie pomp w zbiornikach w reżimie zatopionym.

2. Powierzchnia zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego, dotychczasowy sposób ich wykorzystania i pokrycie szatą roślinną.

Sieć kanalizacji sanitarnej – urządzenie podziemne umieszczone na głębokości 1,50 – 3,5 m prowadzone w pasie drogowym dróg gminnych, powiatowej oraz terenach zabudowanych
i rolnych. Podczas robót zajmowany będzie pas o szerokości ok. 2,0 m. Całkowita powierzchnia urządzeń wbudowanych – ok. 70000,0 m2.
Inwestycja przebiegać będzie przez tereny dróg, tereny zabudowane i tereny rolne. Tereny rolne stanowią głównie użytki zielone tj. pastwiska pokryte roślinnością trawiastą, na których znajdują się niewielkie skupiska i pojedyncze drzewa oraz krzewy (głównie przy rowach melioracyjnych znajdujących się przy granicach nieruchomości).
Tereny rolne, na których prowadzone są uprawy stanowią niewielką część omawianego obszaru. Rodzaj uprawy zmienia się w zależności od indywidualnych potrzeb rolników oraz bieżących uwarunkowań na rynku rolnym.
W pasach drogowych dróg, przez które przebiega inwestycja rosną pojedyncze drzewa
i niewielkie skupiska krzewów. Na etapie planowania inwestycji wyklucza się konieczność wycinki drzew i krzewów, jednak w przypadku stwierdzenia takiej konieczności zostaną one usunięte poza okresem lęgowym ptaków tj. w okresie od sierpnia do lutego. W miejsce usuniętych drzew i krzewów wykonane zostaną nowe nasadzenia, a w przypadku gatunków rodzimy skład gatunkowy i ilość będzie odpowiadać gatunkom usuniętym.
Na terenach zabudowanych występują przydomowe ogródki, w których znajdują się niewielkie uprawy oraz niska roślinność trawiasta i ozdobna.

3.   Rodzaj technologii.

Rury z polipropylenu i polichlorku winylu i polietylenu, łączone kielichowo lub przez zgrzewanie.

Sposób prowadzenia odwodnienia wykopów:
a) poprzez igłofiltry zapłukiwane w grunt,
b) poprzez montaż w wykopach drenaży i zbieranie wody do studni drenarskich montowanych na czas budowy.
Odprowadzenie wody będzie się odbywać za pomocą pomp i tymczasowych rurociągów do pobliskich rowów melioracyjnych.
Pokonywanie przeszkód terenowych:
a) przejście pod drogą powiatową odbywać się będzie poprzez przyciski lub przewierty
w rurze stalowej,
b) przejście pod ciekami wodnymi (rowy) odbywać się będzie poprzez przyciski lub przewierty w rurze stalowej lub metodą wykopów otwartych z zamontowanych rur ochronnych stalowych z odtworzeniem dna skarp.

W dokumentacji nie wykazano kolizji z istniejącą infrastrukturą, występują natomiast skrzyżowania z nimi. Postępowanie w takich sytuacjach jest zgodne z opinią ZUDP oraz z osobnymi uzgodnieniami z gestorami.
Projekt sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w m. Ługi Ujskie został zaopiniowany przez Zespół Uzgadniania Dokumentacji Projektowej, Nadleśnictwo Zdrojowa Góra, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu Zarząd Zlewni w Bydgoszczy, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. w Warszawie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Sposób postępowania z masami ziemnymi.
Powstałe podczas inwestycji masy ziemne zostaną wywiezione na składowisko odpadów komunalnych w Mirosławiu gm. Ujście. Urodzajna warstwa ziemi, jeśli takowa wystąpi w miejscu planowanej inwestycji, może być składowana w innym miejscu i po zakończeniu prac można ją rozplantować na powierzchni gruntu.
Zagospodarowanie mas ziemnych powstałych w związku z realizacją inwestycji nie będzie powodować przekroczenia standardów jakości gleby i ziemi, o których mowa w tytule II dział IV Ochrona powierzchni ziemi ustawy - Prawo ochrony środowiska.

4. Warianty przedsięwzięcia.

Przebieg planowanej sieci kanalizacji sanitarnej jest jednowariantowy. Trasa została tak zaprojektowana, by objąć swym zasięgiem jak najwięcej nieruchomości mogących zostać podłączonych do sieci.  Przebieg trasy jest uzasadniony zarówno ekonomicznie, jak i z punktu widzenia ochrony środowiska.
Wariantowanie może dotyczyć jedynie rodzaju użytych materiałów. Rurociągi tłoczne, kolektory grawitacyjne i przyłącza mogą być wykonane zarówno z PE, jak i z PVC. Projekt przewiduje wykonanie studni z materiałów żelbetowych, jednak dopuszcza się możliwość, by były one wykonane z tworzyw sztucznych tzn. z PE lub PP. Planuje się użycie pomp Metrozet Brzeg, jednak istnieje możliwość zastosowania pomp produkcji ABS.

5. Przewidywane ilości mediów.

Długość sieci kanalizacji sanitarnej – 8452,0 m + 5285 m
Wykorzystanie wody do celów socjalno-bytowych: ok. 0,5 m3/dobę. Woda zostanie dostarczona przez wykonawcę beczkowozem.
Wytworzone ścieki sanitarne (w tej samej ilości) będą przechowywane w tymczasowych sanitariatach typu TOI-TOI, których opróżnianiem zajmować się będzie firma posiadająca w tym zakresie stosowne zezwolenie oraz umowę z wykonawcą.
Woda wykorzystana będzie również podczas prób szczelności sieci.
Pobranie wody nastąpi przed płukaniem nowowybudowanej sieci wodociągowej, po jej włączeniu do już istniejącej sieci wodociągowej w Ujściu.
Woda z płukania może zostać wykorzystana do przeprowadzenia prób szczelności kanalizacji sanitarnej będzie można wykorzystać wodę zużytą do przeprowadzenia płukania sieci wodociągowej, której budowa będzie realizowana jednocześnie. Zużyta woda trafi rurociągiem do oczyszczalni ścieków.

Przyjmując długość sieci wodociągowej 14967,5 m oraz średnicę rur 160 mm można przyjąć, że przybliżona ilość wody zużytej do płukania, a potem wykonania testów szczelności sieci kanalizacyjnej wyniesie około 1300 m3.
Energia elektryczna będzie na etapie budowy pobierana dzięki agregatowi prądotwórczemu, bądź za pomocą tymczasowego złącza kablowego wykonanego przez Zakład Energetyczny.
O sposobie poboru energii zdecyduje wykonawca inwestycji.

Planowane zużycie paliwa na budowie wyniesie od 150 do 1000 l na dobę, w zależności od terminu realizacji prac oraz zaangażowania ilości sprzętowych wykonawcy.

6. Rozwiązania chroniące środowisko.

Przedsięwzięcie przez zebranie ścieków sanitarnych z powstających terenów przeznaczonych pod zabudowę oraz istniejących budynków wyeliminuje dopływ ścieków do wód gruntowych i rowów melioracyjnych.
Place manewrowe i składowiska oraz zaplecze administracyjno - socjalne zorganizowane zostanie w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska, bez konieczności usuwania drzew.
Wycinka drzew i krzewów zostanie ograniczona do niezbędnego minimum, umożliwiającego realizację przedsięwzięcia. W miejsce drzew i krzewów usuniętych wykonane zostaną nowe nasadzenia, przy czym w przypadku gatunków rodzimych skład gatunkowy i ilość będzie odpowiadać gatunkom usuniętym.
Wycinki drzew i krzewów, na których są gniazda ptasie zostanie wykonana poza sezonem lęgowym ptaków, tj. w okresie od sierpnia do końca lutego.

Wykonawca nie będzie dopuszczał do pozostawiania otwartych wykopów w celu zminimalizowania strat wśród płazów, gadów i drobnych ssaków.
Prace budowlane będą prowadzone wyłącznie sprzętem sprawnym technicznie wyłącznie
w porze dziennej. Silniki maszyn będą wyłączane w czasie przerw w pracy.
Sprzęt budowlany wykorzystywany w trakcie realizacji zadania, posiadać będzie dokumenty dopuszczające go do ruchu oraz będzie fabrycznie wyposażony w zabezpieczenia przed emisją spalin i energii.
Prace sprzętu będą prowadzone przy zachowaniu maksimum ostrożności w sposób uniemożliwiający występowanie niekontrolowanych skażeń gruntu. Wykonawca zapewni niezwłoczne użycie środków chemicznych umożliwiając neutralizację ewentualnych wycieków z maszyn budowlanych.
Wykonawca będzie używał wyłącznie materiałów dopuszczonych do stosowania w budownictwie i posiadających stosowne atesty, certyfikaty i świadectwa jakości właściwych jednostek aprobujących.
Pyliste materiały zostaną zabezpieczone przed rozwiewaniem i składowane w sposób uniemożliwiający ich bezpośredni kontakt z podłożem gruntowym.
Odpady będą magazynowane w wydzielonym miejscu w sposób selektywny i zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed zanieczyszczeniem.
Nie przewiduje się możliwości eksfiltracji ścieków do gruntu oraz infiltracji wody gruntowej do kanałów, ponieważ rurociągi zostały zaprojektowane z elementów gwarantujących szczelność. W trakcie prowadzenia robót zostaną wykonane próby szczelności przy udziale Inspektora Nadzoru Inwestorskiego, co da gwarancję wyeliminowania zagrożenia skażenia wód gruntowych i podziemnych.
Na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się emisji substancji do powietrza, może ona wystąpić jedynie na etapie prac budowlanych. Będzie związana z powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych oraz przemieszczaniem mas ziemnych. Źródłem emisji substancji do powietrza będę także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Jednakże z uwagi na fakt, iż emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy i ustaną po zakończeniu prac budowlanych, stwierdza się, że planowane przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na jakość powietrza. Podobny zasięg będą miały uciążliwości związane z emisją hałasu.
Wytworzone ścieki sanitarne (w tej samej ilości) będą przechowywane
w tymczasowych sanitariatach typu TOI-TOI, których opróżnianiem zajmować się będzie firma posiadająca w tym zakresie stosowne zezwolenie oraz umowę z wykonawcą.
Odpady będą magazynowane w wydzielonym miejscu w sposób selektywny i zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed zanieczyszczeniem.

Na etapie budowy powstaną:
-  masy ziemne w trudnej do przewidzenia ilości (kilkanaście ton lub więcej), które zostaną wywiezione na składowisko odpadów komunalnych w Mirosławiu gm. Ujście. Urodzajna warstwa ziemi, jeśli takowa wystąpi w miejscu planowanej inwestycji, może być składowana w innym miejscu i po zakończeniu prac można ją rozplantować na powierzchni gruntu. Zagospodarowanie mas ziemnych powstałych w związku z realizacją inwestycji nie będzie powodować przekroczenia standardów jakości gleby i ziemi,
o których mowa w tytule II dział IV Ochrona powierzchni ziemi ustawy - Prawo ochrony środowiska.
-  ścieki socjalno – bytowe w ilości około 0,5 m3 na dobę będą przechowywane
w tymczasowych sanitariatach typu TOI-TOI, których opróżnianiem zajmować się będzie firma posiadająca w tym zakresie stosowne zezwolenie oraz umowę z wykonawcą,
-  woda zużyta do płukania i wykonania prób szczelności w ilości 1300 m2 zostanie rurociągiem dostarczona do oczyszczalni ścieków,
-   odpady będące pozostałością po materiałach budowlanych tj. po kształtkach PVC i PE w ilości ok. 10 ton zostaną przetransportowane do wytwórcy przewodów z PVC i PE tzn. firmy PROFIL, Wytwórnia Profili Budowlanych z PVC, Spółka z o.o. z siedzibą w Pile, który ponownie je przetworzy. Odpady te mogą zostać również wywiezione na składowisko odpadów komunalnych w Mirosławiu, gm. Ujście.

7. Rodzaje i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji.

Kolektory sanitarne będą odprowadzać docelowo ok. 90-93 m3/d ścieków t.j.
ok.32.850 m3/rok. Odprowadzenie ścieków nastąpi poprzez włączenie do projektowanych studni sanitarnych położonej w drogach gminnych, powiatowej oraz terenach zabudowanych
i rolniczych.

8.   Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko

Nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania na środowisko.


9. Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r.
o ochronie przyrody znajdujących się w zasięgu znaczącego oddziaływania na środowisko

Planowana inwestycja znajduje się na obszarze Natura 2000: Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków „Nadnoteckie Łęgi” PLB300003 oraz w granicach obszaru chronionego krajobrazu Dolina Noteci.
Budowa kanalizacji jest przedsięwzięciem zgodnym z zasadami ochrony w obszarach Natura 2000, ponieważ przyczynia się do polepszenia stanu siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt w chronionych w ramach sieci Natura 2000.
Zagrożeniem dla tego obszaru jest osuszenie terenu, trzebież drzew krzewów, a także eutrofizacja zbiorników wodnych.
Z uwagi na fakt, iż planowana inwestycja będzie prowadzona w pasie drogowym drogi gminnej, powiatowej oraz innych dróg, w terenie częściowo zabudowanym oraz przy okresowym zajęciu powierzchni przeznaczonej pod inwestycje nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowej inwestycji na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt, dla ochrony których wyznaczono w/w obszary Natura 2000.
Planowana inwestycja nie będzie negatywnie oddziaływać na chroniony obszar, a jej realizacja przyczyni się do polepszenia stanu środowiska i pozwoli zapobiegać ewentualnym przenikaniem ścieków do gruntu.
Inwestycja znajduje się również na terenie obszaru chronionego krajobrazu „Dolina Noteci” utworzonego rozporządzeniem nr 25/07 Wojewody Wielkopolskiego z dnia 31 października 2007 roku.

                                                                                                  Wz Burmistrza
                                                                                                Z-ca Burmistrza
                                                                                             /-/ mgr Beata Ima

drukuj pobierz pdf    

wstecz