O B W I E S Z C Z E N I E
Burmistrza Ujścia
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) Burmistrz Ujścia
zawiadamia strony postępowania
o wydanej w dniu 19.07.2012 r., znak: OŚ.6220.4.2012 decyzji, której treść podaję poniżej:
Ujście, 19-07-2012 r.
OŚ.6220.4.2012
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. Nr 98 z 2000 r. poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, ul. Wilczak 51, 61-623 Poznań, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 182 Międzychód – Ujście, na odcinku Jabłonowo – Ujście,
1. stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,
2. integralną częścią decyzji jest charakterystyka przedsięwzięcia.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 12-04-2012 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 182 Międzychód – Ujście, na odcinku Jabłonowo – Ujście. Planowane przedsięwzięcie, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397) należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.
Zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), uzyskanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 cytowanej wcześniej ustawy, decyzję w przedmiotowej sprawie wydaje Burmistrz Ujścia.
W związku z powyższym oraz zgodnie z art. 49 oraz art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U.00.98.1071 ze zm.) Burmistrz Ujścia w dniu 16-04-2012 r., zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie. Liczba stron w powyższym postępowaniu przekracza 20, w związku, z czym strony były zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów poprzez obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Ujściu, na stronie internetowej www.bip.ujscie.pl, oraz w okolicy planowanego przedsięwzięcia tj. na tablicy ogłoszeń w Sołectwie Jabłonowo.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) Burmistrz Ujścia wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile z wnioskiem o wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby - o podanie zakresu raportu.
Biorąc pod uwagę opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz informacje zawarte w analizowanych dokumentach, postanowieniem z dnia 21-06-2012 r. stwierdzono brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Odnosząc się do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, należy stwierdzić, iż przedmiotem inwestycji jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 182 Międzychód – Ujście, na odcinku Jabłonowo – Ujście, na łącznej długości 5,
Inwestycja realizowana będzie na terenie, który obecnie wykorzystywany jest, jako teren komunikacyjny – droga wojewódzka. W większości przebiega ona przez teren niezabudowany – tereny użytkowane rolniczo. W niewielkiej części – około
Inwestycja będzie polegać na remoncie i wzmocnieniu istniejącej jezdni, rozbiórce i regulacji istniejących krawędzi jezdni, odnowie skrzyżowań, zjazdów oraz budowie i remoncie chodników i zatok autobusowych. Planuje się również budowę kanalizacji deszczowej – tradycyjnej, zbierającej wody opadowe i roztopowe, na długości około
Droga zostanie dostosowana do technicznych parametrów drogi klasy głównej (G).
Większość inwestycji realizowana będzie na terenie otoczonym polami i łąkami, dla których ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) nie określa standardów akustycznych. Dla pozostałej części terenu objętego inwestycją, dopuszczalne wartości poziomu hałasu, określone wg rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu
w środowisku (Dz.U.Nr 125, poz.826) wynoszą: w porze dziennej: 60 dB oraz w porze nocnej: 50 dB. Obecnie wartości te są nieznacznie przekroczone: średnio o około 6 dB w porze dziennej i około 9 dB w porze nocnej. W ramach planowanego przedsięwzięcia zostanie położona warstwa ścieralna z mieszanki mastyksowej-grysowo SMA, która charakteryzuje się redukcją hałasu – w granicach od 2,7 do 7,0 dB – oraz wykonana zostanie korekta istniejących łuków poziomych, co ostatecznie wpłynie na poprawę dotychczasowych warunków akustycznych na terenach graniczących z inwestycją, w szczególności w części miejskiej – na terenach zabudowy mieszkaniowej.
W związku z powyższym, oraz odnosząc się do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. d ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, należy stwierdzić, iż eksploatacja drogi, po zakończeniu inwestycji, nie pogorszy istniejącego stanu - poziom hałasu ulegnie obniżeniu do wartości poniżej dopuszczalnych bądź nieznacznie je przekraczających.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia - prac budowanych, nastąpi zwiększona emisja substancji do powietrza - głównie z procesu spalania paliw w silnikach maszyn. Emisje te będą jednak miały charakter krótkotrwały i ustaną po zakończeniu prac budowlanych. Natomiast na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia emisje zanieczyszczeń do powietrza związane z procesami spalania paliw poruszających się pojazdów nie wpłyną znacząco na istniejący stan jakości powietrza i dopuszczalnych wartości odniesienia dla wszystkich emitowanych zanieczyszczeń.
W przedstawionych dokumentach Inwestor wykazał również, iż po zakończeniu realizacji inwestycji, wprowadzane do środowiska gruntowo – wodnego ścieki drogowe oraz deszczowe nie przekroczą dopuszczalnych stężeń. Prognozowane wielkości stężeń zawiesiny ogólnej to: 2015 rok – 58 mg/l oraz w 2025 – 68 mg/l i mieszczą się w dopuszczalnych normach – 100 mg/l – określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska (Dz. U. Nr 137, poz. 984 ze zm.). Dodatkowo wartości te ulegną zmniejszeniu po przejściu przez „naturalny filtr” rowów trawiastych.
Mając na uwadze art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b, c i e ustawy o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, stwierdzono, iż eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie wiąże się z ryzykiem wystąpienia poważnej awarii. Ponadto nie będzie dochodzić do kumulowania się oddziaływań planowanego przedsięwzięcia i innych przedsięwzięć oraz do nadmiernego wykorzystaniem zasobów naturalnych. Woda wykorzystywana będzie do przygotowania mieszanek do budowy drogi oraz w celach socjalno – bytowych. Podczas realizacji inwestycji wykorzystane zostaną również m.in. piasek oraz tłuczeń kamienny. Inwestor oszacował, iż podczas realizacji przedsięwzięcia surowce naturalne zużyte zostaną w ilości:
- woda – 500 dm 3,
- tłuczeń kamienny – 325 Mg,
- piasek –
W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, c, i e ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary leśne oraz obszary objęte ochroną.
Inwestor zwrócił uwagę na konieczność ochrony przed wodą opadową wykopów, które wykonywane będą w okolicach m. Jabłonowo, gdzie stwierdzono lokalne występowanie poziomu wód gruntowych, zawieszonych w stropie glin. W celu zabezpieczenia środowiska gruntowo - wodnego, Inwestor wskazał również na konieczność odpowiedniego zorganizowania zaplecza placu budowy oraz utrzymania odpowiedniej sprawności maszyn, czyli przede wszystkim właściwe zabezpieczenie podłoża, zaopatrzenie placu w sorbenty czy zakaz tankowania maszyn na terenie inwestycji, poza miejscami specjalnie do tego wyznaczonymi.
Teren planowanej inwestycji leży poza parkami krajobrazowymi i obszarami NATURA 2000. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar Dolina Noteci PLH 300004, Nadnoteckie Łęgi PLB 300003 oraz Ostoja Pilska PLH 300045, które zlokalizowane są około
Drzewa nieprzeznaczone do wycinki zostaną odpowiednio zabezpieczone przed ich ewentualnym uszkodzeniem - pnie drzew zabezpieczone zostaną obudową z desek do wysokości
w pobliżu drzew wykonywane będą ręcznie, bez użycia sprzętu mechanicznego.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) stwierdzono, że uciążliwości związane z realizacją inwestycji będą krótkookresowe. Trwać będą przez okres budowy i nie będą się powtarzać, oprócz koniecznych remontów i konserwacji drogi.
W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. c cytowanej ustawy należy uznać, że wielkość i złożoność planowanej inwestycji będzie znikoma.
Z uwagi na charakter, zakres oraz bardzo dużą odległość przedsięwzięcia od granic Rzeczpospolitej Polskiej, nie stwierdzono również możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko.
W prowadzonym postępowaniu zgromadzono niezbędne do wydania przedmiotowej decyzji materiały i dowody. Zgodnie z art. 10 § 1 Kpa, celem udostępnienia stronom czynnego udziału w każdym stadium postępowania, poinformowano je o możliwości zapoznania się ze zgromadzonymi materiałami i dowodami oraz możliwości zgłoszenia ewentualnych uwag i żądań. Z możliwości tej strony nie skorzystały.
Przed wydaniem niniejszej decyzji przeanalizowano również aktualny stan drogi na odcinku Ujście - Jabłonowo. Jezdnia na całej długości jest w bardzo złym stanie technicznym – koleiny bardzo utrudniają jazdę oraz sprawiają, że jest ona bardzo niebezpieczna. Realizacja niniejszej inwestycji zapewni m.in. prawidłowe odprowadzanie wód opadowych, zmniejszy powstawanie zastoisk wody, co znacznie wpłynie na bezpieczeństwo użytkowników drogi.
Kierując się powyższym oraz wymogami artykułu 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku Burmistrz Ujścia orzeka jak w sentencji.
P o u c z e n i e
Na niniejszą decyzję stronom służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile w terminie 14 dni od daty jej doręczenia za pośrednictwem organu, który ją wydał.
Załączniki:
1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy ooś
Z up. Burmistrza
mgr Beata Ima
Z-ca Burmistrza
Otrzymują:
1. Wnioskodawca: Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, ul. Wilczak 51, 61-623 Poznań,
2. Pan Artur Juszczyk, Augment Consulting Group sp.j., ul. Wrocławska 5A, 65-427 Zielona Góra,
3. Strony postępowania zgodnie z art. 49 Kpa - tablica ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Ujściu, tablica informacyjna w Sołectwie Jabłonowo, www.bip.ujscie.pl,
4. a/a.
Ujście, 19-07-2012 r.
OŚ.6220.4.2012
Załącznik
do Decyzji Burmistrza Ujścia
z dnia 19-07-2012 r., znak: OŚ.6220.4.2012
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.)
Planowane przedsięwzięcie polega na rozbudowie odcinka drogi wojewódzkiej nr 182 (na odcinku Jabłonowo – Ujście). Prace rozpoczną się ok. 100m przed skrzyżowaniem z drogą gminną do miejscowości Jabłonówko, a zakończą na skrzyżowaniu z drogą krajową numer 11 w miejscowości Ujście, z wyłączeniem tego skrzyżowania.
Inwestycja będzie polegać na remoncie i wzmocnieniu istniejącej jezdni, rozbiórce i regulacji istniejących krawędzi jezdni, odnowie skrzyżowań, zjazdów oraz budowie i remoncie chodników i zatok autobusowych wraz z odwodnieniem tej drogi do aktualnych wymagań. Droga zostanie dostosowana do technicznych parametrów drogi klasy głównej (G).
Omawiana droga wojewódzka nr 182, zlokalizowana jest na terenie województwa wielkopolskiego, na terenie powiatu pilskiego, w gminie miejsko – wiejskiej Ujście (około
Parametry techniczne drogi
- klasa techniczna drogi: główna, oznaczona symbolem "G",
- szerokość nawierzchni:
- chodniki:
- prędkość projektowa: teren niezabudowany -
- prędkość miarodajna: teren niezabudowany -
- przewidywany ruch: KR 3.
Analizy natężenia i struktury ruchu wykonano dla okresu od 2010 do 2025 roku, bazując na wytycznych do sporządzania prognoz ruchu oraz na wynikach Generalnego Pomiaru Ruchu wykonywanego na drogach wojewódzkich w 2010 roku. Na podstawie wyników pomiarów określono udział ruchu nocnego, to jest w godz. od 22.00 do godz. 6.00 na poziomie 8 % średniego dobowego ruchu.
Omawiana inwestycja, polegająca na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 182 obejmuje pas drogowy o długości około
Teren, na którym zlokalizowana jest inwestycja, wykorzystywany jest jako teren komunikacyjny – droga wojewódzka zarządzana przez Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.
Inwestycja w większości przebiega przez teren niezabudowany w otoczeniu pól i łąk oraz przez tereny zurbanizowane miasta Ujście. W chwili obecnej droga wojewódzka na omawianym odcinku posiada nawierzchnię bitumiczną o zmiennej szerokości – od ok.
z odwodnieniem do rowów przydrożnych. Na odcinku miejskim droga odwadniana jest powierzchniowo przy pomocy korytek ściekowych do istniejącej kanalizacji deszczowej. Krótkie odcinki chodników (niepozwalające przejść wzdłuż wszystkich terenów zabudowanych w obrębie miejscowości), znajdują się wyłącznie w obrębie miasta Ujście.
Obszar inwestycji obejmuje wyłącznie tereny komunikacyjne i ich bezpośrednie sąsiedztwo. Roślinność w najbliższym otoczeniu drogi to drzewa przydrożne. Z uwagi na kolizję z planowanymi pracami przy budowie i remoncie chodników, budowie zatok, regulacji i czyszczeniu rowów oraz ze względów bezpieczeństwa ruchu w ramach prowadzenia inwestycji konieczna będzie wycinka drzew gatunków: jesion - 123 szt., klon - 8 szt., brzoza - 2 szt. oraz buk - 2 szt. Szacunkowa łączna ilość drzew przewidzianych do wycinki wynosi 135 szt. Drzewa przewidziane do wycinki, z uwagi na bezpośrednie sąsiedztwo z jezdnią, zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego. Podczas inwentaryzacji drzewostanu nie stwierdzono gniazd ptactwa. Nie stwierdzono miejsc bytowania ptaków, nietoperzy oraz owadów podlegających ochronie. Wycinkę drzew należy prowadzić od końca wrześnie do końca lutego. W przypadku konieczności prowadzenia prac poza tym terminem, wycinka może odbywać się pod ścisłym nadzorem w obecności ornitologa i entomologa po uzyskaniu zgody Dyrektora RDOŚ w Poznaniu.
Prowadzenie prac budowlanych w pobliżu drzew nie przewidzianych do wycinki wymaga wcześniejszego zabezpieczenia pni drzew i ostrożnego prowadzenia wykopów w obrębie ich systemu korzeniowego. Przyjmuje się, że znacząca część systemu korzeniowego znajduje się w obrębie rzutu korony drzewa na powierzchnię terenu. W związku z tym, iż inwestycja prowadzona będzie zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, do usuwania drzew i krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nie stosuje się przepisów o ochronie przyrody w zakresie obowiązku uzyskiwania zezwoleń na ich usunięcie oraz opłat z tym związanych (art. 21 wcyt. ustawy).
Inwestycja nie będzie przedsięwzięciem produkcyjnym, dla którego działania obierana jest odpowiednia technologia.
W odniesieniu do drogi, jako elementy technologii można rozważać:
- sposób wykonania drogi i infrastruktury towarzyszącej,
- przeznaczenie drogi.
Technologia wykonywania robót drogowych obejmie następujące działania:
- wycinka niezbędnych drzew kolidujących z inwestycją,
- zdjęcie humusu,
- frezowanie i rozbiórka krawędzi istniejącej nawierzchni, a następnie ich odtworzenie,
- wykonanie wzmocnień i nakładki z warstw bitumicznych,
- wykonanie nawierzchni chodników, zjazdów i zatok autobusowych.
Prace związane z wykonaniem odwodnienia oraz usunięciem ewentualnych kolizji z istniejącą infrastrukturą będą polegać na:
- wykonaniu wykopów wąskoprzestrzennych lub szerokoprzestrzennych,
- ułożeniu i montażu kanałów, sieci oraz studni,
- zasypaniu i zagęszczeniu zasypki,
- wyplantowaniu terenu i obsiewaniu trawą.
Wody opadowe i roztopowe z przebudowywanej drogi wojewódzkiej nr 182 będą odprowadzane poprzez system kanalizacji deszczowej do istniejącej kanalizacji w ul. Czarnkowskiej, zgodnie z warunkami technicznymi nr DR. 7234.7.2012 z dnia 20.03.2012r. wydane przez Urząd Miejski w Ujściu w ilości:
A/ z przebudowywanej drogi wojewódzkiej nr 182
- ok.270,0 dm3/s;
B/ z dróg bocznych:
- ul. Czarnkowska 9,75 dm3/s;
- ul. Podgórna 5,20 dm3/s;
Odcinek drogi wojewódzkiej poza terenem zabudowanym będzie odwadniany powierzchniowo do przydrożnych rowów odparowująco - chłonnych. Droga przeznaczona będzie dla pojazdów samochodowych bez ograniczania ich dostępności do drogi, przy czym ze względu na bezpieczeństwo i emisję hałasu zostanie ograniczona prędkość w obrębie terenu zabudowanego w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.
Ilość wykorzystywanej wody oraz energii na etapie realizacji inwestycji zależy od wykonawcy wyłonionego w przetargu. Na etapie realizacji woda będzie wykorzystywana do przygotowania mieszanek do budowy drogi oraz w celach socjalno-bytowych. Teren budowy będzie wyposażony w system odbioru i odprowadzania ścieków bytowych. Ścieki te będą odprowadzane do szczelnych bezodpływowych odbiorników, a następnie przekazywane podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia na ich dalsze gospodarowanie. Etap eksploatacji drogi nie wymaga wykorzystywania wody oraz energii.
Inwestor oszacował, iż podczas realizacji przedsięwzięcia surowce naturalne zużyte zostaną
w ilości:
- woda – 500 dm 3,
- tłuczeń kamienny – 325 Mg,
-piasek –
Na badanym terenie generalnie nie stwierdzono występowania wód podziemnych do głębokości wykonywanych sondowań (1,0m-5,0m). Jedynie lokalnie w okolicach Jabłonowa stwierdzono poziom wód gruntowych zawieszonych w stropie glin. Dno wykopu w miejscach występowania glin należy chronić przed wodą opadową. Zagrożenie zanieczyszczenia wód istnieje nie tylko podczas eksploatacji drogi, ale również podczas prowadzenia inwestycji, dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na zorganizowanie placu budowy oraz stan techniczny maszyn i urządzeń wykorzystywanych do budowy drogi:
- odpowiednie ogrodzenie terenu budowy w taki sposób, aby zabezpieczyć go przed dostępem osób trzecich,
- zakaz składowania materiałów oraz maszyn na terenie budowy,
- zakaz tankowania maszyn na terenie budowy, poza miejscami specjalne do tego celu wyznaczonymi.
Realizacja projektowanego przedsięwzięcia wymaga prac rozbiórkowych nawierzchni istniejącej drogi wojewódzkiej. W związku z powyższym przewiduje się powstanie następujących odpadów:
- z rozbiórki i/lub z frezowania nawierzchni bitumicznej (w zależności od przyjętej technologii prac),
- z prowadzonych prac ziemnych.
Odpady powstałe w wyniku realizacji inwestycji będą przekazywane podmiotom uprawnionym do ich przejęcia i zagospodarowania zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącymi przedsiębiorcami, do wykorzystania na własne potrzeby (Dz. U. nr 75, poz. 527 z 2006 r.). Z wszystkimi odpadami należy postępować zgodnie z § 11 Ustawy o odpadach (Dz. U. nr 62, poz. 628 z 2001 r.)
W czasie budowy powstaną również odpady opakowaniowe. Powstanie również pewna ilość odpadów komunalnych i komunalno-podobnych z grupy 20 03. Będą one sukcesywnie odbierane przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwo na podstawie indywidualnej umowy, która zajmie się również ich utylizacją. Do czasu ich wywiezienia z terenu budowy zostaną zgromadzone w miejscu, gdzie nie będą przedostawać się do gruntu. Gromadzone będą one w przygotowanych do tego celu kontenerach lub pojemnikach. Pojemniki te powinny być szczelne. Powstające podczas realizacji inwestycji ścieki socjalno-bytowe odprowadzane będą do przewoźnych kontenerów i wywożone do miejscowej oczyszczalni ścieków.
Z up. Burmistrza
mgr Beata Ima Z-ca Burmistrza