Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Bip - Strona główna

Urząd Miejski

Rada Miejska

Prawo lokalne

Budżet Miasta i Gminy Ujście

Informacje »

Oświadczenia majątkowe - kadencje od 2006 »

Uchwały - kadencje od 2006 r. »

Uchwały - kadencja 2002-2006 »

Zarządzenia Burmistrza »

Ogłoszenia »

Wzory dokumentów »

Poradnik interesanta »

Elektroniczna Skrzynka Podawcza »

Ochrona środowiska »

Kontrole »

Badanie satysfakcji klienta »

Nabór na stanowiska

Wybory Powszechne »

Spisy Powszechne

Ochrona Danych Osobowych »

Akty prawa miejscowego stanowione przez gminę »

Obwodnica - Ujście »

Dziennik Ustaw i Monitor Polski

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Ogłoszenia: OBWIESZCZENIE zawiadamiające stroy postępowania o wydaniu postanowienia w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie z

                                                                                                           Ujście, dnia 04-10-2013 r.

OŚ.6220.6.2013

O B W I E S Z C Z E N I E

Burmistrza Ujścia

 

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2013.267 j.t.), w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) Burmistrz Ujścia

 

zawiadamia strony postępowania

 

o wydanym w dniu 04-10-2013 r., znak: OŚ.6220.6.2013 postanowieniu, którego treść podaję poniżej:                                                                                             

 

POSTANOWIENIE

 

            Na podstawie art. 63 ust. 1, art. 66 oraz 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile

 

postanawiam

 

stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na budowie „Farmy wiatrowej UJŚCIE”, określając jednocześnie zakres raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, stosownie do wszczętego w dniu 29-08-2013 r. postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Raport należy sporządzić zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.).

Raport powinien w szczególności zawierać analizę następujących zagadnień:

 

  1. W zakresie ochrony przyrody:

1)      Przedstawić opis planowanego przedsięwzięcia (m.in. turbiny wiatrowe, kable podziemne, drogi dojazdowe, place montażowe, zaplecze budowy, place manewrowe, wewnętrzna stacja transformatorowa) oraz warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji elektrowni wiatrowych. W szczególności proszę określić:

a.       przewidywany okres i czas trwania budowy, eksploatacji i ewentualnej likwidacji farmy,

b.      zagadnienia związane z transportem materiałów budowlanych i elementów elektrowni (np. częstotliwość przejazdów, ilość i rodzaje pojazdów),                                           

c.      wielkość terenu zajętego przez poszczególne elementy fermy wiatrowej a także          wielkości terenu czasowo zajętego w trakcie jej budowy .  

2)      Przedstawić opis elementów przyrodniczych środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z  2013 r. , poz. 627 ze zm.), ze szczególnym uwzględnieniem ptaków i nietoperzy (w cyklu rocznym, tj. w okresie rozrodczym, migracji                 i zimowania), które są grupą organizmów szczególnie narażoną na negatywne  oddziaływania tego typu inwestycji. Opis ten powinien zawierać podstawowe parametry lokalnych populacji, które pozwoliłyby ocenić skalę i sposób wykorzystywania omawianego terenu przez awifaunę            i chiropterofaune. Powyższe informacje należy sporządzić na podstawie szczegółowych, aktualnych i konkretnych danych dotyczących gatunków oraz siedlisk występujących na przedmiotowym terenie i obejmujących m.in. okres wegetacyjny roślin, a także okres lęgowy, migracji i zimowania chronionych gatunków zwierząt (w szczególności siedlisk i nietoperzy). Do raportu należy dołączyć również inwentaryzacje siedlisk przyrodniczych występujących na terenie planowanego przedsięwzięcia i w strefie jej bezpośredniego wpływu.

3)      Przedstawić i opisać tren w obrębie planowanej farmy wiatrowej uwzględniając ukształtowanie             i sposób użytkowania terenu, krajobraz, wody powierzchniowe, położenie kompleksów leśnych, szpalerów drzew, terenów podmokłych. Należy szczegółowo opisać metody i materiały wykorzystywane do zebrania ww. danych.

4)      Ocenić wpływ inwestycji na środowisko przyrodnicze na etapie budowy, eksploatacji  i likwidacji ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na ptaki i nietoperze, a także płazy (mogące gromadzić się w wykopach pod elektrownie) wraz z oceną wpływu na obszary chronione położone w otoczeniu inwestycji.

5)      Przedstawić opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na ww. elementy, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio-     i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływanie na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia. Poprzez oddziaływanie skumulowane należy rozumieć nie tylko dodatkowy wpływ innych istniejących lub planowanych elektrowni wiatrowych, ale również przedsięwzięć, których oddziaływanie będzie się nakładać na oddziaływanie elektrowni wiatrowych wpływając na poszczególne komponenty środowiska.

6)      Przedstawić opis analizowanych wariantów, w tym:

- wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

- wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru.

7)      Opisać metody prognozowania zastosowane przez wnioskodawcę.

8)      Opisać przewidywane oddziaływania mające na celu zapobieganie, ograniczanie (wskazanie działań minimalizujących) ewentualnych negatywnych oddziaływań na środowisko – wszelkie proponowane do wykonania działania minimalizujące bądź rekompensujące powinny być przedstawione w sposób szczegółowy, niebudzący wątpliwości co do miejsca i sposobu ich wykonania. Podstawowym działaniem minimalizującym jest odpowiednia lokalizacja turbin względem struktur atrakcyjnych dla nietoperzy (lasów, cieków, szpalerów).

9)      Przedstawić zagadnienia związane z występowaniem gatunków objętych ochroną oraz ich siedliska w formie graficznej.

10)  Podać propozycję ornitologicznego i chiropterologicznego monitoringu porealizacyjnego farmy wiatrowej z podaniem metod i harmonogramu.

 

  1. W zakresie ochrony przed hałasem:

1)      Określić parametry akustyczne turbin (najwyższy możliwy poziom mocy akustycznej).

2)      Wskazać lokalizację planowanych turbin i wykonać analizę akustyczną, w układzie współrzędnych określonych jako PL-1992 lub PL-2000 (z podaniem południka osiowego), zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 października 2012 r. w sprawie państwowego system odniesień przestrzennych (Dz.U. z 2012 r., poz. 1247); w przypadku, gdy przewiduje się niewielką zmianę lokalizacji turbin na późniejszym etapie realizacji przedsięwzięcia, wskazać wielkości przewidywanego przesunięcia w stosunku do wskazanych współrzędnych oraz najbardziej niekorzystną przewidywaną lokalizację ze względu na wpływ przedsięwzięcia na akustyczny stan jakości środowiska w ww. układzie odniesienia. Dla sytuacji najbardziej niekorzystnej należy wykonać ponowną analizę akustyczną i wykazać ponad wszelką wątpliwość, że zmiana lokalizacji turbin we wskazanym zakresie nie będzie skutkowała wystąpieniem przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na granicy najbliższych terenów objętych ochrona akustyczną.

3)      Podać odległość od najbliższych planowanych lub istniejących turbin wiatrowych w sąsiedztwie przedmiotowego przedsięwzięcia.

4)      Przeanalizować ewentualne skumulowane oddziaływanie hałasu pochodzącego z terenu planowanej inwestycji i inwestycji o podobnym profilu planowanych lub istniejących w jej sąsiedztwie.

5)      Dołączyć informację od właściwego organu o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół planowanych turbin wiatrowych, ze wskazaniem na rodzaje terenów, o których mowa w art. 113, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. Nr 120 poz. 826 ze zm.), w szczególności określenie odległości najbliższych terenów, o których mowa w ww. aktach prawnych od turbin.

6)      Określić największą odległość od siłowni, dla której przekroczone będą dopuszczalne poziomy hałasu w odniesieniu do terenów określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.

7)      Opisać przewidziane skuteczne środki zmniejszające poziom hałasu co najmniej do poziomów dopuszczalnych na terenach objętych ochroną akustyczną zgodnie z przepisami odrębnymi.

8)      Przedstawić otrzymane wyniki w formie opisowej oraz graficznej, za pomocą izolinii odpowiadających dopuszczalnym poziomom hałasu określonym dla najbliższych terenów objętych ochrona akustyczną.

9)      Wskazać na załącznikach graficznych prezentujących rozkład poziomów hałasu lokalizacje każdego ze źródeł hałasu, granice najbliżej położonych terenów, dla których określone zostały dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku wraz ze wskazaniem ich poziomów.

 

  1. Z zakresu ochrony przed polami elektromagnetycznymi:

1)      opisać sposób przyłączenia turbin do sieci elektroenergetycznej, z uwzględnieniem własnych sieci elektroenergetycznych, napięcia znamionowego sieci wewnętrznych  i sposobu przesyłu wytworzonej energii (linie kablowe, napowietrzne). W przypadku, gdy planuje się wykorzystanie stacji elektroenergetycznych  i/lub linii napowietrznych należy ocenić  rozkład pól elektrycznego i magnetycznego wokół tych obiektów.

 

  1. Przedstawić opis całego przedsięwzięcia, z uwzględnieniem wszystkich elementów infrastruktury towarzyszącej.

 

  1. Przedstawić analizę oddziaływań skumulowanych przedmiotowego przedsięwzięcia z innymi konstrukcjami o takim samym przeznaczeniu, obejmującą, w szczególności oddziaływania akustyczne oraz oddziaływania na awifaunę i krajobraz.

 

  1. Przedstawić opis analizowanych wariantów wraz z uzasadnieniem proponowanego wariantu ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, obejmujący oddziaływanie skumulowane.

 

  1. Przedstawić analizę możliwych konfliktów społecznych, w związku z realizacją i eksploatacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

 

  1. Odnieść się do art. 81 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji    o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), oraz wyjaśnienie czy przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” zatwierdzonym na posiedzeniu Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów.  Odpowiedź szczegółowo uzasadnić odwołując się do zapisów ww. dokumentu oraz przepisów ustawy Prawo wodne. 

UZASADNIENIE

 

            Pismem z dnia 29-08-2013 r. Inwestor; Pan Jerzy Stefan Rapiński, wystąpił z wnioskiem  o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie „Farmy wiatrowej UJŚCIE”. Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie dwóch sołectw – Kruszewa i Jabłonowa.

            Planowane przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane do § 3 ust. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, 1397 ze zm.), a więc, należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.

Odnosząc się do powyższego oraz zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile z wnioskiem o wyrażenie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o podanie zakresu raportu.

Jednocześnie Burmistrz Ujścia zgodnie z art. 49 oraz 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2013.267 j.t.), zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie. Liczba stron w powyższym postępowaniu przekracza 20, w związku z czym strony są zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów poprzez obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Ujściu, na stronie internetowej www.bip.ujscie.pl, w okolicy planowanego przedsięwzięcia tj. na tablicy ogłoszeń w Sołectwie Kruszewo, Węglewo oraz w m. Bronisławki.

            Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią sanitarną z dnia 24-09-2013 r., znak: ON.NS-72/1/5-10/13 stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowieniem z dnia 25-09-2013 r., znak:                       WOO-II.4240.629.2013.KL stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Organ wskazał również zakres raportu, którego treść została ujęta w osnowie niniejszego postanowienia.

            Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu stwierdzając konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko szczególnie zwrócił uwagę na możliwość skumulowanego oddziaływania, szczególnie na możliwość wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku oraz możliwość negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile uzasadniając stwierdzenie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, szczególną uwagę zwrócił na możliwość wystąpienia konfliktów społecznych.

 

            Biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, oraz opinie ww. organów, przeanalizowano m.in. rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji.

            Zgodnie z zapisami karty informacyjnej w ramach planowanego przedsięwzięcia planuje się budowę farmy wiatrowej, w skład, której wchodzić będzie:

- 14 sztuk siłowni do 2 MW każda,

- drogi dojazdowe – długość do 15 km,

- place manewrowe – 14 szt.,

- kablowa sieć elektronergetyczna SN łącząca poszczególne siłownie z GPZ – łączna długość – 1 km,

- kablowa sieć telekomunikacyjna i optoteletechnicza – łączna długość – 15 km,

- stacja elektroenergetyczna GPZ wraz z infrastrukturą.

            Odnosząc się do zapisów art. 63 ust.1 pkt 2 lit. e ustawy o udostępnianiu informacji oraz   o ocenach oddziaływania na środowisko ustalono, że inwestycja zlokalizowana będzie poza granicami obszarów objętych ochroną prawną na postawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U.2013.627 j.t. ze zm.). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000, w odległości 8,0 – 8,5 km są: obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi – PLB300003 oraz specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004.

            Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia będzie miało charakter ciągły i związane będzie przede wszystkim z emisją hałasu oraz potencjalnie negatywnym wpływem na środowisko przyrodnicze, w tym przede wszystkim na ptaki oraz nietoperze.

Przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pozwoli na określenie wpływu planowanego przedsięwzięcia na warunki akustyczne na terenach wymagających ochrony przed hałasem, wskazanych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, poz. 826 ze zm.). Szczególną uwagę należy zwrócić na zinwentaryzowanie wszystkich źródeł hałasu oraz prawidłowe określenie parametrów ich pracy.

            Biorąc pod uwagę opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz informacje zawarte w analizowanych dokumentach należy stwierdzić konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

            Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy z dnia  3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisko i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.).        

 

W związku z powyższym orzeczono jak w osnowie.

 

Liczba stron w powyższym postępowaniu przekracza 20, w związku z czym strony są zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów poprzez obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Ujściu, na stronie internetowej www.bip.ujscie.pl, w okolicy planowanego przedsięwzięcia tj. na tablicy ogłoszeń w Sołectwie Kruszewo, Węglewo oraz w m. Bronisławki.

Zgodnie z art. 74 ust. 1a ustawy z dnia z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., Nr 199 poz. 1227 ze zm.), jeżeli liczba stron   w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których stwierdzono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wypis z rejestru, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, przedkłada się wraz z raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

 

 

POUCZENIE

 

Na postanowienie stronom służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile w terminie 7 dni od daty jego doręczenia za pośrednictwem organu, który je wydał.

                                                                                             

                                                                                                                         Burmistrz Ujścia

Otrzymują:

1.       Inwestor,     

2.       Strony postępowania – zgodnie z art. 49 Kpa:

1.    tablica ogłoszeń tut. Urzędu,

2.    tablica ogłoszeń Sołectwa Kruszewo,

3.    tablica ogłoszeń Sołectwa Węglewo,

4.    tablica ogłoszeń m. Bronisławki,

5.    strona internetowa: www.bip.ujscie.pl

3.       a/a.

drukuj pobierz pdf    

wstecz