Ujście, dnia 24.01.2011 r.
O B W I E S Z C Z E N I E
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 ze. zm.) Burmistrz Ujścia zawiadamia o postanowieniu wydanym w dniu 24 stycznia 2011 roku w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na odbudowie Kanału Motylewskiego na terenie gminy Miasto Piła – obręb 0039 i 0040, gminy Ujście – obręb 0001 Byszki i obręb 0005 Ługi Ujskie oraz gminy Trzcianka – obręb 0020 Stobno.
OŚ:7624/07/10/11
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziel społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile
postanawiam
stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na Odbudowie Kanału Motylewskiego na terenie gminy Miasto Piła – obręb 0039 i 0040, gminy Ujście – obręb 0001 Byszki i obręb 0005 Ługi Ujskie oraz gminy Trzcianka – obręb 0020 Stobno, określając jednocześnie zakres raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, stosownie do wszczętego w dniu 08 listopada 2010 r. postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na wniosek z dnia 05.10.2010 r.
Raport należy sporządzić zgodnie z art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Raport powinien w szczególności zawierać analizę następujących zagadnień:
1. Należy określić główne funkcje kanału ze szczegółowym ich uzasadnieniem.
2. Z zakresu gospodarki wodnej i hydrogeologii należy:
- dokonać analizy wpływu planowanego przedsięwzięcia na etapie realizacji oraz eksploatacji na warunki hydrologiczne i hydrogeologiczne terenów przyległych do kanału oraz na tereny należące do osób trzecich,
- określić wielkości przepływu w kanale przed i po realizacji inwestycji, w odniesieniu do ewentualnie posiadanych pozwoleń wodnoprawnych,
- wskazać lokalizacje terenów, do nawodnienia których wykorzystywana będzie woda z kanału oraz sposób nawadniania gruntów, ewentualnie urządzeń wykorzystywanych do poboru wody,
- określić lokalizację zastawek i przepustów oraz wskazać, czy są to urządzenia istniejące, czy planowane, określić wysokość piętrzenia na poszczególnych zastawkach,
- ustalić wielkości i źródła zapotrzebowania na wodę na etapie realizacji inwestycji oraz sposób zagospodarowania ścieków,
- wskazać zabezpieczenia mające na celu ochronę środowiska gruntowo-wodnego w związku z realizacją przedsięwzięcia.
3. Z zakresu ochrony przyrody:
- opisać elementy przyrodnicze środowiska objęte zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia (w tym szatę roślinną z chronionymi gatunkami i siedliskami przyrodniczymi, występujące zwierzęta, ukształtowanie terenu, występowanie wód powierzchniowych itd.),
- przedstawić analizę wpływu realizacji inwestycji na gatunki, siedliska przyrodnicze lub siedliska gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, integralność obszarów Natura 2000 lub ich powiązanie z innymi obszarami – w opisie oddziaływania przedsięwzięcia należy szczegółowo odnieść się do każdego z siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, będących przedmiotem ochrony obszarów Natura 2000, na terenie których zlokalizowana jest inwestycja, przy czym każdy z obszarów powinien być opisany oddzielnie. Należy przedstawić na czym będzie polegało oddziaływanie inwestycji na dany przedmiot ochrony,
- opisać przewidywane działania mające na celu zapobieganie, ograniczanie (wskazanie działań minimalizujących), ewentualnych negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszarów Natura 2000 oraz integralność obszarów – wszelkie proponowane do wykonania działania minimalizujące, bądź rekompensujące powinny być przedstawione w sposób szczegółowy, nie budzący wątpliwości co do sposobu ich wykonania,
- przedstawić dane na temat ilości, gatunków, wymiarów drzew, które planuje się wyciąć wraz z informacjami, czy widoczne są na nich gniazda i dziuple oraz rozważyć zastosowanie środków minimalizujących ewentualny niekorzystny wpływ wycinki na środowisko przyrodnicze (np. wskazać termin usunięcia drzew krzewów poza sezonem lęgowym ptaków, wprowadzenie nasadzeń rekompensujących za wycięte drzewa, przedstawienie sposobów zabezpieczających przed uszkodzeniami drzewa nieprzeznaczone do wycinki).
4. Z zakresu gospodarki odpadami
Należy przedstawić przewidywane ilości i rodzaje odpadów wytwarzanych na etapie realizacji przedsięwzięcia oraz określić sposób postępowania z odpadami.
5. Należy dokonać szczegółowej analizy wariantów planowanego przedsięwzięcia, w tym wariantu polegającego na niepodejmowaniu przedsięwzięcia oraz określić sposób
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 05.10.2010 r. Wielkopolski Zarząd melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu, Rejonowy Oddział w Pile, ul. Motylewska 7, 64-920, wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na odbudowie Kanału Motylewskiego na terenie gminy Miasto Piła – obręb 0039 i 0040, gminy Ujście – obręb 0001 Byszki i obręb 0005 Ługi Ujskie oraz gminy Trzcianka – obręb 0020 Stobno.
Burmistrz Ujścia w dniu 02.12.2010 r. zgodnie z art. 61 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. t.j. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.) zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie oraz zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile z wnioskiem o wyrażenie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o podanie zakresu raportu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 17.12.2010 r. RDOŚ-30-OO.I.66190-1096/10/akr stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Organ wskazał również zakres raportu, którego treść została ujęta w osnowie postanowienia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią sanitarną z dnia 14.12.2010 r. ON.NS-72/1/2-37/10 odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), do postępowań w sprawie decyzji, o których mowa w art. 71 ust. 1 oraz art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 03 listopada 2008 roku, wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe. Wniosek inwestora został złożony w dniu 08 listopada 2010 roku, wobec czego do prowadzonego postępowania mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Planowana inwestycja będzie realizowana na terenie gmin: Ujście, Piła i Trzcianka. Zgodnie z art. 75 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) w przypadku przedsięwzięcia wykraczającego poza obszar jednej gminy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowane to przedsięwzięcie, w porozumieniu z zainteresowanymi wójtami, burmistrzami, prezydentami miast. Na obszarze gminy Ujście znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowane przedsięwzięcie, w związku z czym organem właściwym do wydania decyzji jest Burmistrz Ujścia.
Ustalając obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko brano pod uwagę informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko tj. lokalizację, rodzaj, skalę, charakter przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych oraz emisję substancji i energii do środowiska i uciążliwości związane z eksploatacją oraz usytuowanie przedsięwzięcia na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk, lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000.
Planowane przedsięwzięcie przewiduje odbudowe koryta Kanału Motylewskiego wraz z odtworzeniem przekroju poprzecznego i spadku podłużnego oraz odbudowe budowli regulacyjnych i komunikacyjnych w postaci zastawek i przepustów na długości 10,5 km. Inwestycja obejmie cały Kanał od rzeki Gwdy do ujścia Noteci oraz 10 zastawek i 5 przepustów. Celem inwestycji jest nawadnianie terenów łąkowych położonych w dolinie Gwdy i Noteci oraz ochrona powodziowa obszarów rolnych, użytkowanych jako grunty orne, położonych wzdłuż Kanału w jego środkowym odcinku.
Przeważająca część przedsięwzięcia zlokalizowana zostanie na terenie obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty PLH300004 Dolina Noteci, proponowanego obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty PLH300045 Ostoja Pilska, obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 PLB 300003 Nadnoteckie Łęgi, a także na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Dolina Noteci. Istnieje zatem ryzyko negatywnego wpływu realizacji przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, a w szczególności na terenu wodno-błotne i ekosystemy z nimi związane, oraz na przedmioty ochrony ww. obszarów Natura 2000.
W celu realizacji inwestycji konieczne będzie wycięcie znacznej ilości drzew (463 sztuki). Drzewa przeznaczone do wycinki mogą stanowić potencjalne miejsca bytowania chronionych gatunków ptaków.
Biorąc pod uwagę opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz informacje zawarte w analizowanych dokumentach należy stwierdzić konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisko i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.).
Z uwagi na możliwość negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w niniejszym postanowieniu wskazano zagadnienia z zakresu ochrony przyrody, ochrony wód, hydrogeologii i gospodarki odpadami, które powinny być szczegółowo przeanalizowane w raporcie o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. Ponadto w raporcie inwestor winien opisać analizowane warianty planowanego przedsięwzięcia, przy czym wariantowanie może dotyczyć aspektów lokalizacyjnych, rodzajów technologii, rozwiązań technicznych.
W związku z powyższym orzeczono jak w osnowie.
Liczba stron w powyższym postępowaniu przekracza 20, w związku z czym strony będą zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów poprzez obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Ujściu, na stronie internetowej www.bip.ujscie.pl, w okolicy planowanego przedsięwzięcia tj. na tablicy ogłoszeń w Sołectwie Byszki i Sołectwie Ługi Ujskie oraz w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie Gminy Piła i Gminy Trzcianka.
Informuję, iż dane o niniejszym postanowieniu zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych dostępnym na stronie www.ujscie.rios.pl.
Treść przedmiotowego postanowienia została uzgodniona z gminą Piła i Gminą Trzcianka, które są objęte zasięgiem inwestycji (pismo z dnia 20.01.2011 r. Burmistrza Trzcianki znak: OŚ:7627-23/10, pismo z dnia 18.01.2010 r. Prezydenta Miasta Piły znak: GK.I.7627-1/11).
POUCZENIE
Na postanowienie stronom służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile w terminie 7 dni od daty jego doręczenia za pośrednictwem organu, który je wydał.
W-z Burmistrza
Z-ca Burmistrza
/-/ mgr Beata Ima
Otrzymują:
1. Wielkopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu,
Rejonowy Oddział w Pile, ul. Motylewska 7, 64-920 Piła
2. strony postępowania w gm. Ujście - zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.)
- tablica ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Ujściu
- Biuletyn Informacji Publicznej
- tablica informacyjna w Sołectwie Ługi Ujskie
- tablica informacyjna Sołectwa Byszki
3. Gmina Piła
Urząd Miejski Piły, Pl. Staszica 10, 64-920 Piła
4. Gmina Trzcianka
Urząd Miejski Trzcianki ul. Sikorskiego 7, 64-980 Trzcianka
5. stanowisko ds. gospodarki przestrzennej – w miejscu
6. a/a
A.K.