OÅš: 7624/03/2007
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA UJÅšCIA
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. r 98 poz. 1071 ze zm.) oraz art. 46a ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 201 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. nr 129 poz. 902 ze zm.) Burmistrz Ujścia zawiadamia poprzez obwieszczenie o wydanej decyzji określającej środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie dróg w Mirosławiu na działkach o numerach geodezyjnych: 55, 141, 35, 134, 96, 51, 121 w Mirosławiu gm. Ujście
Ujście, dnia 18.11.2007 r.
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1, art. 46a ust. 7 pkt 4, art. 48 ust. 1, art. 56 ust. 1,2,3,4,7,8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 129 poz. 902 ze zm.), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pracowni Projektowej PILCom mgr inż. Zdzisław Pilachowski w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie dróg gminnych w centrum Nowej Wsi Ujskiej gm. Ujście na działkach o numerach geodezyjnych: 94/3, 80, 56, 414, 79, 331, 412/6 w Nowej Wsi Ujskiej, po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Pile i Starostą Pilskim
orzekam
określić środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie dróg gminnych w centrum Nowej Wsi Ujskiej gm. Ujście na działkach
o numerach geodezyjnych: 94/3, 80, 56, 414, 79, 331, 412/6 w Nowej Wsi Ujskiej opisanej
w informacji o planowanym przedsięwzięciu będącej załącznikiem do wniosku z dnia 26.01.2007 r. złożonego przez Pracownię Projektowa PILCom mgr inż. Zdzisław Pilachowski, ul. Galla Anonima 8/13, 85- 792 Bydgoszcz.
Charakterystyka całego przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia.
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie dróg gminnych w centrum Nowej Wsi Ujskiej gm. Ujście tj. wykonanie warstwy ścieralnej na istniejącej nawierzchni asfaltobetonowej dróg istniejącego układu komunikacyjnego, nowej pełnej konstrukcji nawierzchni wybranych sąsiednich dróg gminnych i dojazdów do posesji oraz nowej nawierzchni wszystkich chodników dla pieszych. Projektowane powierzchnie utwardzone znajdują się na działkach o numerach geodezyjnych: 94/3, 80, 56, 414, 412/6, 79, 331 w Nowej Wsi Ujskiej stanowiących własność gminy Ujście oraz na działce nr 412/6 stanowiącej własność Skarbu Państwa i będącej w użytkowaniu Stacji Doświadczalnej Oceny Odmian w Nowej Wsi Ujskiej.
Budowa obejmuje:
Projektowane drogi o nawierzchni asfaltobetonowej posiadajÄ… kategoriÄ™ dróg gminnych, klasÄ™ funkcjonalnoÅ›ci ulicy – lokalna L, a kategorie ruchu na poziomie 2 o prÄ™dkoÅ›ci projektowej 50 km/h. Szerokość nawierzchni asfaltobetonowych pozostaje bez zmian i wynosi 5,00 m. Projektuje siÄ™ chodniki dla pieszych o nawierzchni z kostki betonowej o gruboÅ›ci 0,06 m
w kolorze szarym przy krawędzi dróg o szerokości od 1,5 m do 2,0 m. Dojazdy do posesji użyteczności publicznej oraz prywatnej projektuje się z kostki betonowej grubości 0,08 m
w kolorze czerwonym o szerokości zależnej od istniejącej sytuacji. Boczne ograniczenie projektowanych powierzchni utwardzonych drogowych stanowi wystający krawężnik betonowy na ławie betonowej z oporem bądź zatopiony krawężnik betonowy na ławie betonowej z oporem od strony ulicy oraz obrzeże betonowe na ławie betonowej z oporem z drugiej strony, bądź w miarę możliwości obrzeża z obu stron lub cokół istniejących ogrodzeń.
Dokumentowany teren dróg gminnych jest zainwestowany w maÅ‚ym stopniu. Wokół projektowanych dróg istnieje zabudowa jednorodzinna, sklepy spożywcze i usÅ‚ugowe, wystÄ™pujÄ… również obiekty użytecznoÅ›ci publicznej. W przebiegu ulicy wystÄ™pujÄ… zjazdy prowadzÄ…ce na teren posesji w/w obiektów. W skÅ‚ad zabudowy jednorodzinnej wchodzÄ… budynki zlokalizowane na posesjach prywatnych. Projekt budowy nawierzchni dróg pokrywa siÄ™ dokÅ‚adnie z obecnym przebiegiem istniejÄ…cej nawierzchni asfaltobetonowej – nie wystÄ™puje potrzeba usuniÄ™cia organicznych mas ziemnych – humusu.
Roboty przygotowawcze stanowiÄ… wszelkiego rodzaju roboty zwiÄ…zane z dowiÄ…zaniem siÄ™ do istniejÄ…cego zewnÄ™trznego ukÅ‚adu komunikacyjnego – drogi powiatowe i drogi gminne oraz roboty pomiarowe skÅ‚adowych elementów projektowanych ciÄ…gów komunikacyjnych. Poza wytrasowaniem przebiegu głównych ciÄ…gów, należy także wytyczyć chodniki, dojazd do posesji, a także wyznaczyć osie, szerokoÅ›ci, proste oraz zaÅ‚omy prostych w planie oraz pochylenia i Å‚uki pionowe w profilu projektowanych ciÄ…gów.
Zakres robót przygotowawczych stanowią także konieczne roboty rozbiórkowe istniejących nawierzchni i ich bocznego ograniczenia. Do rozbiórki projektuje się asfaltobetonową nawierzchnię na włączeniu projektowanych dróg do zewnętrznego układu komunikacyjnego, nawierzchni dojazdów i chodników na dokumentowanym terenie. Rozbiórce podlega także boczne ograniczenie w/w powierzchni utwardzonych.
Roboty ziemne stanowiÄ… generalnie roboty polegajÄ…ce na mechanicznym wykonaniu wykopów – korytowaniu – w miejscu projektowanej, jedynie nowej powierzchni utwardzonej.
Odprowadzenie wód opadów atmosferycznych z wszystkich powierzchni utwardzonych zapewnione jest poprzez nadanie tym powierzchniom odpowiednich pochyleÅ„ podÅ‚użnych oraz poprzecznych w kierunku najwiÄ™kszego zaniżenia projektowanej niwelety, a nastÄ™pnie dalsze sprowadzenie tych wód do sieci istniejÄ…cej kanalizacji deszczowej – wpusty obecnie istniejÄ…ce podlegajÄ… regulacji wysokoÅ›ciowej.
Drogi gminne zapewniają dojazd do wszystkich obiektów użyteczności publicznej oraz posesji prywatnych znajdujących się przy tych drogach. Trasa oraz zakres projektowanych ciągów komunikacyjnych pokrywa się z dotychczasowym ich przebiegiem w obowiązujących liniach rozgraniczających, nie ma wiec możliwości wariantowego rozwiązania tego zadania inwestycyjnego. Zadanie to nie będzie miało wpływu na wykorzystanie wody i innych surowców, materiałów, paliw i energii.
Kolejność wykonywana robót wynikać będzie z uwarunkowań technologicznych, statycznych, organizacyjnych wykonawcy, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Rodzaj wszystkich projektowanych nawierzchni w całym ich dokumentowanym zakresie stanowi asfaltobeton oraz kostka betonowa. Utwardzenie nawierzchni oraz ukierunkowany odpływ wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej ochroni podłoże gruntowe przed przenikaniem do niego szkodliwych i zanieczyszczonych substancji.
Budowa układu komunikacyjnego w ramach niniejszego przedsięwzięcia wpłynie korzystnie na walory funkcjonalne oraz poczucie bezpieczeństwa okolicznych mieszkańców oraz wszystkich użytkowników ciągów komunikacyjnych.
W dokumentowanym obszarze objętym zadaniem inwestycyjnym nie znajdują się obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych
i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie Nowej Wsi Ujskiej gm. Ujście. Inwestycja nie będzie realizowana w obszarach cennych zbiorowisk roślinnych oraz siedlisk ptaków i zwierząt.
I. Drogi dojazdowe do placu budowy należy tak zorganizować, by nie występowała wtórna emisja pyłu np. poprzez zraszanie terenu w okresie bezdeszczowym, ograniczenie prędkości pojazdów.
II. W celu ochrony zieleni
a) Zabrania się wylewania chemikaliów.
b) Pojemniki z chemikaliami znajdujące się na placu budowy powinny być zabezpieczone przed uszkodzeniem.
c) Nie składować materiałów, odpadów i środków chemicznych pod koronami drzew,
d) Zabrania się takiego prowadzenia niwelacji terenu, która przyczyni się do zmiany poziomu gruntu przy pniach, szczególnie dotyczy to podsypywania (gruzem, ziemią) ponieważ prowadzi to do uszkodzenia drzew.
e) Inwestor zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności podczas stosowania wszelkiego rodzaju maszyn na placu budowy. W bezpośrednim sąsiedztwie drzew zabrania się przechowywania i uruchamiania maszyn i urządzeń budowlanych, a dojazdy winny być tak zorganizowane, żeby nie niszczyć koron drzew i uszkadzać kory na pniach. W obrębie korzeni zabrania się zagęszczania gruntu.
f) Drzewa w obrębie placu budowy winny mieć pnie oszalowane matami lub deskami, aby wykluczyć ich uszkodzenie. W razie potrzeby należy chronić także korony, a wykopy bezpośrednio przy pniach drzew inwestor zobowiązany jest wykopć ręcznie. Zabrania się obcinania korzeni szkieletowych, gdyż grozi to zachwianiem statyki drzewa. Przycięte korzenie winny zostać zabezpieczone przez wysychaniem lub przez przymrozkami. Wykopy przy pniach drzew winny zostać niezwłocznie zasypane.
g) W przypadku wystąpienia kolizji z drzewami lub krzewami ozdobnymi, których wiek przekracza 5 lat posiadacz terenu winien wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92 poz. 880 ze zm.).
h) W trakcie prac należy zwrócić szczególną uwagę na właściwą eksploatację sprzętu budowlanego. Zabrania się podejmowania prac sprzętu budowlanego, takiego jak wymiana oleju i inne wymiany elementów maszyn, powodujące powstanie odpadów niebezpiecznych.
i) Prace budowlane należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej tj. od godz. 6:00 do 22:00,
a emisja hałasu nie może przekroczyć norm ustawowych.
III. Zarówno na etapie realizacji, jak też eksploatacji inwestycji należy podjąć następujące działania:
2. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym.
a) Inwestor winien przyjąć takie rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne, które zagwarantują dotrzymanie standardów jakości środowiska poza trenem inwestycji, do której inwestor posiada tytuł prawny.
b) W przypadku zajmowania terenów zieleni pod projektowaną inwestycję lub pas roboczy
w projekcie budowlanym inwestor winien przedstawić rozwiązania dotyczące odtworzenia tych terenów, w sposób gwarantujący kompensację przyrodniczą, prowadzącą do przywrócenia równowagi przyrodniczej na danym terenie.
c) W projekcie budowlanym inwestor winien określić sposób zagospodarowania mas ziemnych usuwanych albo przemieszczanych w związku z realizacją inwestycji spełniających standardy jakości gleby i ziemi, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. t.j. z 2006 r. Nr 129 poz. 902 ze zm.).
d) W projekcie budowlanym inwestor winien określić rodzaje i sposób postępowania
z powstającymi na etapie budowy i eksploatacji inwestycji oraz winien wyznaczyć miejsca ich magazynowania, gwarantujące zabezpieczenie środowiska przed potencjalnym zanieczyszczeniem (sposób postępowania z odpadami zgodny z zasadami gospodarowania wynikającymi z przepisów szczególnych).
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałaniu skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
Nie dotyczy
5. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko
w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których prowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Nie dotyczy
6. Stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
Planowana inwestycja nie należy do przedsięwzięć zawartych w art. 135 ust. 1 ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. t.j. z 2006 r. Nr 129 poz. 902 ze zm.), wymagających utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
Uzasadnienie
W dniu 30.01.2007 r. do Burmistrza Ujścia wpłynął wniosek z dnia 26.01.2007 r. złożony przez Pracownię Projektową Pil-Com mgr inż. Zdzisław Pilachowski, ul. Galla Anonima 8/13, 85-792 Bydgoszcz w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie dróg gminnych w centrum Nowej Wsi Ujskiej na działkach o numerach geodezyjnych: 94/3, 80, 414, 79, 331, 412/6 obręb 0008 Nowa Wieś Ujska. Do wniosku dołączono informację o planowanym przedsięwzięciu, projekt zagospodarowania terenu i kopię mapy ewidencyjnej terenu objętego inwestycją.
Powyższa inwestycja jest zaliczana do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.).
Wnioskodawca w dniu 10.05.2007 r. dokonał opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej w przedmiocie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Po dokonaniu wpłaty Burmistrz Ujścia wszczął postępowanie
w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego i obwieszczeniem z dnia 14.05.2006 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego informując jednocześnie o możliwości zapoznania się z aktami sprawy. Jednocześnie w tym samym dniu do publicznej wiadomości podana została informacja o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie danych wniosku w przedmiotowej sprawie. Ponieważ liczba stron w postępowaniu przekracza 20, strony o wszystkich czynnościach i decyzjach zawiadamiane były poprzez informacje na tablicy Urzędu Miejskiego w Ujściu, na stronie internetowej www.bip.ujscie.pl oraz w miejscu planowanego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 51 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska organ gminy w dniu 14.05.2007 r. wystąpił do Starosty Powiatowego w Pile i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego z wnioskiem o wyrażenie opinii w przedmiocie stwierdzenia obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisku i jego ewentualnego zakresu.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile opinią sanitarną z dnia 23.05.2007r. Nr ON-NS-072/8-61/07 oraz Starosta Powiatowy w Pile pismem z dnia 21.05.2007r. Nr ŚR.I.7633/25/2007 odstąpili od konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w prowadzonym postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Postanowieniem z dnia 04.06.2007 r. Burmistrz Ujścia odstąpił od obowiązku sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Na postanowienie powyższe nie zostało wniesione zażalenie.
Wypełniając delegację art. 48 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska organ gminy w dniu 02.07.2007 r. wystąpił do instytucji uzgadniających z wnioskiem o uzgodnienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dołączając wniosek inwestora, informację o planowanym przedsięwzięciu oraz kopię mapy ewidencyjnej terenu objętego inwestycją.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile postanowieniem nr ON-NS-072/6-5-23/07 z dnia 18.07.2007 r. oraz Starosta Pilski postanowieniem nr ŚR.X.7633/11/2007 z dnia 06.09.2007 r. pozytywnie uzgodnili dokumentację dotyczącą środowiskowych uwarunkowań.
Treść uzgodnień została uwzględniona w pkt 2 sentencji decyzji.
Obwieszczeniem z dnia 15.10.2007 r. strony zostały powiadomione o zakończeniu zbierania materiału dowodowego i możliwości zapoznania się z całością zebranych akt w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. Termin ten upłynął w dniu 06.11.2007 r.
W trakcie całego postępowania żadna ze stron biorących udział w postępowaniu nie zgłosiła uwag i wniosków.
Dla terenu, na którym jest planowane przedsięwzięcie brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Przy dokonaniu szczegółowej analizy organ badał, czy posiada wystarczające informacje dostarczone zgodnie z wymogami art. 49 ust. 3 POŚ i stwierdził, że:
Podsumowując na podstawie zgromadzonych danych stwierdzić należało, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą znaczących oddziaływań. Oddziaływanie to nie wpłynie na pogorszenie stanu środowiska przyrodniczego oraz na zdrowie ludzkie.
Po dokonaniu analizy przedstawionych materiałów oraz uzgodnień właściwych organów stwierdzono, że przedmiotowa inwestycja spełniać będzie wymagania wynikające z przepisów ochrony środowiska i nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska zdrowia i życia ludzi.
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.
Pouczenie
Od decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Burmistrza Ujścia w terminie 14 dnia od dnia jej doręczenia.
W oparciu o art. 56 ust. 9 POÅš decyzja o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacjÄ™ przedsiÄ™wziÄ™cia wiąże organ wydajÄ…cy decyzjÄ™, o której mowa w art. 46 ust.4 pkt 2-9, art. 56 ust. 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony Å›rodowiska (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 129 poz. 902 ze zm.)
DecyzjÄ™ o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach doÅ‚Ä…cza siÄ™ do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 46 ust 4 powyższej ustawy; wniosek ten powinien być zÅ‚ożony nie później niż przed upÅ‚ywem dwóch lat od dnia, w którym decyzja o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach staÅ‚a siÄ™ ostateczna – art. 46 ust.4b. Termin ten może ulec wydÅ‚użeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsiÄ™wziÄ™cia mogÄ…cego znaczÄ…co oddziaÅ‚ywać na Å›rodowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniÅ‚y siÄ™ warunki okreÅ›lone w decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach art. 46 ust. 4c.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.
Załączniki:
1. Charakterystyka całego przedsięwzięcia
OtrzymujÄ…:
1. Pracownia Projektowa PILCom
mgr inż. Zdzisław Pilachowski
ul. Galla Anonima 8/13
85-792 Bydgoszcz
2. Stacja Doświadczalna Oceny Odmian
Nowa WieÅ› Ujska
64-850 Ujście
3. Starostwo Powiatowe w Pile
Al. Niepodległości 33/35, 64-920 Piła
4. Gmina UjÅ›cie – stanowisko ds. dróg
5. Pozostałe strony postępowania zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. t.j. z 2006 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.)
a) tablica informacyjna Urzędu Miejskiego w Ujściu
b) Biuletyn Informacji Publicznej www.bip.ujscie.pl
c) tablica informacyjna w sołectwie Nowa Wieś Ujska
Do wiadomości:
1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile
2. Starostwo Powiatowe w Pile – WydziaÅ‚ Ochrony Åšrodowiska, Rolnictwa i LeÅ›nictwa
3. a/a
A.K.
Skasowano opłatę skarbowa w wysokości 205 zł zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia
16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225 poz. 1635) - pkt 45 części I załącznika.
Z-ca Burmistrza
/-/ Beata Ima
Załącznik do decyzji
z dnia 16.11.2007 r.
OÅš:7624/03/2007
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
dla inwestycji polegającej na budowie dróg gminnych w centrum Nowej Wsi Ujskiej na działkach o numerach geodezyjnych: 94/3, 80, 56, 414, 79, 331, 412/6.
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie dróg gminnych w centrum Nowej Wsi Ujskiej gm. Ujście tj. wykonanie warstwy ścieralnej na istniejącej nawierzchni asfaltobetonowej dróg istniejącego układu komunikacyjnego, nowej pełnej konstrukcji nawierzchni wybranych sąsiednich dróg gminnych i dojazdów do posesji oraz nowej nawierzchni wszystkich chodników dla pieszych. Projektowane powierzchnie utwardzone znajdują się na działkach o numerach geodezyjnych: 94/3, 80, 56, 414, 412/6, 79, 331 w Nowej Wsi Ujskiej.
Budowa obejmuje:
Projektowane drogi o nawierzchni asfaltobetonowej posiadajÄ… kategoriÄ™ dróg gminnych, klasÄ™ funkcjonalnoÅ›ci ulicy – lokalna L, a kategorie ruchu na poziomie 2 o prÄ™dkoÅ›ci projektowej 50 km/h. Szerokość nawierzchni asfaltobetonowych pozostaje bez zmian i wynosi 5,00 m. Projektuje siÄ™ chodniki dla pieszych o nawierzchni z kostki betonowej o gruboÅ›ci 0,06 m w kolorze szarym przy krawÄ™dzi dróg o szerokoÅ›ci od 1,5 m do 2,0 m. Dojazdy do posesji użytecznoÅ›ci publicznej oraz prywatnej projektuje siÄ™ z kostki betonowej gruboÅ›ci 0,08 m w kolorze czerwonym o szerokoÅ›ci zależnej od istniejÄ…cej sytuacji. Boczne ograniczenie projektowanych powierzchni utwardzonych drogowych stanowi wystajÄ…cy krawężnik betonowy na Å‚awie betonowej z oporem bÄ…dź zatopiony krawężnik betonowy na Å‚awie betonowej z oporem od strony ulicy oraz obrzeże betonowe na Å‚awie betonowej z oporem z drugiej strony, bÄ…dź w miarÄ™ możliwoÅ›ci obrzeża z obu stron lub cokół istniejÄ…cych ogrodzeÅ„.
Dokumentowany teren dróg gminnych jest zainwestowany w maÅ‚ym stopniu. Wokół projektowanych dróg istnieje zabudowa jednorodzinna, sklepy spożywcze i usÅ‚ugowe, wystÄ™pujÄ… również obiekty użytecznoÅ›ci publicznej. W przebiegu ulicy wystÄ™pujÄ… zjazdy prowadzÄ…ce na teren posesji w/w obiektów. W skÅ‚ad zabudowy jednorodzinnej wchodzÄ… budynki zlokalizowane na posesjach prywatnych. Projekt budowy nawierzchni dróg pokrywa siÄ™ dokÅ‚adnie z obecnym przebiegiem istniejÄ…cej nawierzchni asfaltobetonowej – nie wystÄ™puje potrzeba usuniÄ™cia organicznych mas ziemnych – humusu.
Roboty przygotowawcze stanowiÄ… wszelkiego rodzaju roboty zwiÄ…zane z dowiÄ…zaniem siÄ™ do istniejÄ…cego zewnÄ™trznego ukÅ‚adu komunikacyjnego – drogi powiatowe i drogi gminne oraz roboty pomiarowe skÅ‚adowych elementów projektowanych ciÄ…gów komunikacyjnych. Poza wytrasowaniem przebiegu głównych ciÄ…gów, należy także wytyczyć chodniki, dojazd do posesji, a także wyznaczyć osie, szerokoÅ›ci, proste oraz zaÅ‚omy prostych w planie oraz pochylenia i Å‚uki pionowe w profilu projektowanych ciÄ…gów.
Zakres robót przygotowawczych stanowią także konieczne roboty rozbiórkowe istniejących nawierzchni i ich bocznego ograniczenia. Do rozbiórki projektuje się asfaltobetonową nawierzchnię na włączeniu projektowanych dróg do zewnętrznego układu komunikacyjnego, nawierzchni dojazdów i chodników na dokumentowanym terenie. Rozbiórce podlega także boczne ograniczenie w/w powierzchni utwardzonych.
Roboty ziemne stanowiÄ… generalnie roboty polegajÄ…ce na mechanicznym wykonaniu wykopów – korytowaniu – w miejscu projektowanej, jedynie nowej powierzchni utwardzonej.
Odprowadzenie wód opadów atmosferycznych z wszystkich powierzchni utwardzonych zapewnione jest poprzez nadanie tym powierzchniom odpowiednich pochyleÅ„ podÅ‚użnych oraz poprzecznych w kierunku najwiÄ™kszego zaniżenia projektowanej niwelety, a nastÄ™pnie dalsze sprowadzenie tych wód do sieci istniejÄ…cej kanalizacji deszczowej – wpusty obecnie istniejÄ…ce podlegajÄ… regulacji wysokoÅ›ciowej.
Drogi gminne zapewniają dojazd do wszystkich obiektów użyteczności publicznej oraz posesji prywatnych znajdujących się przy tych drogach. Trasa oraz zakres projektowanych ciągów komunikacyjnych pokrywa się z dotychczasowym ich przebiegiem w obowiązujących liniach rozgraniczających, nie ma wiec możliwości wariantowego rozwiązania tego zadania inwestycyjnego. Zadanie to nie będzie miało wpływu na wykorzystanie wody i innych surowców, materiałów, paliw i energii.
Kolejność wykonywana robót wynikać będzie z uwarunkowań technologicznych, statycznych, organizacyjnych wykonawcy, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Rodzaj wszystkich projektowanych nawierzchni w całym ich dokumentowanym zakresie stanowi asfaltobeton oraz kostka betonowa. Utwardzenie nawierzchni oraz ukierunkowany odpływ wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej ochroni podłoże gruntowe przed przenikaniem do niego szkodliwych i zanieczyszczonych substancji.
Budowa układu komunikacyjnego w ramach niniejszego przedsięwzięcia wpłynie korzystnie na walory funkcjonalne oraz poczucie bezpieczeństwa okolicznych mieszkańców oraz wszystkich użytkowników ciągów komunikacyjnych.
W dokumentowanym obszarze objętym zadaniem inwestycyjnym nie znajdują się obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Projektowane przedsięwzięcie nie będzie uciążliwe dla środowiska i nie wprowadzi istotnych ograniczeń w jego użytkowaniu.
A.K.
Z-ca Burmistrza
/-/ Beata Ima