Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Bip - Strona główna

Urząd Miejski

Rada Miejska

Prawo lokalne

Budżet Miasta i Gminy Ujście

Informacje »

Oświadczenia majątkowe - kadencje od 2006 »

Uchwały - kadencje od 2006 r. »

Uchwały - kadencja 2002-2006 »

Zarządzenia Burmistrza »

Ogłoszenia »

Wzory dokumentów »

Poradnik interesanta »

Elektroniczna Skrzynka Podawcza »

Ochrona środowiska »

Kontrole »

Badanie satysfakcji klienta »

Nabór na stanowiska

Wybory Powszechne »

Spisy Powszechne

Ochrona Danych Osobowych »

Akty prawa miejscowego stanowione przez gminę »

Obwodnica - Ujście »

Dziennik Ustaw i Monitor Polski

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Ogłoszenia: Obwieszczenie o wydaniu decyzji środowiskowej dla inwestycji: Budowa hali przemysłowej na dz. nr 209/1 w Ługach Ujskich - ZPD MATUSIAK

OBWIESZCZENIE

Na podstawie art. 38 i 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.)

z a w i a d a m i a m,


że w dniu 20 stycznia 2011 roku została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia polegającego na budowie hali przemysłowej, w której odbywać się będzie działalność polegająca na przecieraniu i obróbce drewna w ramach istniejącego tartaku w miejscowości Ługi Ujskie na dz. nr 209/1
 

                                                                                         Ujście dnia 20 stycznia 2011 roku

OŚ: 7624/02/10/11


D E C Y Z J A


Na podstawie:
- art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. t.j. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
- art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 82, art. 85 ust.1 i ust. 2 pkt 1, ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.),
- § 3 ust. 1 pkt 46 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.),
- § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397)

po rozpatrzeniu wniosku Zakładu Przemysłu Drzewnego „MATUSIAK” z siedziba w Ługach Ujskich nr 106, 64-850 Ujście, z dnia 27.01.2010 r. w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie hali przemysłowej, w której odbywać się będzie działalność polegająca na przecieraniu i obróbce drewna w ramach istniejącego tartaku w miejscowości Ługi Ujskie na dz. nr 209/1, w oparciu o przedstawiony raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko opracowany w sierpniu 2010 r. przez EKOTOP Roman Sobczyk z siedzibą w Pile,

u s  t a l a m 
 

środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie hali przemysłowej, w której odbywać się będzie działalność polegająca na przecieraniu i obróbce drewna w ramach istniejącego tartaku w miejscowości Ługi Ujskie na dz. nr 209/1

 

I. Określam

1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

Przedmiotowe przedsięwzięcie jest wymienione w § 3 ust. 1 pkt 46 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia szczegółowych rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu
o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257 poz. 2573 ze zm.).
 Planowana inwestycja związana jest z budową hali przemysłowej, w której odbywać się będzie działalność polegająca na przecieraniu i obróbce drewna w ramach istniejącego tartaku. Hala zlokalizowana zostanie na działce oznaczonej geodezyjnie numerem 209/1
w miejscowości Ługi Ujskie gm. Ujście.
 Teren planowanej inwestycji w całości jest własnością Inwestora i obecnie stanowi działkę niezabudowaną, porośnięta roślinnością o charakterze senegalnym.
Hala zostanie wybudowana ze względu na konieczność umieszczenia urządzeń emitujących hałas i jego ograniczenie, do poziomu zgodnego z obowiązującymi normami. Konstrukcja hali zostanie zaprojektowana w następujący sposób:
1) ściany:
- płyty wygłuszające z supremy o grubości 35 mm,
- podkonstrukcja do mocowania płyt (ruszt stalowy),
- -gazobeton,
- tynk zewnętrzny cienkowarstwowy.
2) dach:
- płyty wygłuszające z supremy o grubości 35 mm,
- podkonstrukcja do mocowania płyt (ruszt stalowy),
- wełna grubości 15 mm,
 - wolia zgrzewalna.
 W trakcie eksploatacji inwestycji, w projektowanej hali będą wykorzystywane urządzenia tj.: pilarka ramowa pionowa (trak pionowy wielosiłowy), wielopiła M-3, strugarka czterostronna wielogłowicowa (superset), pilarka poprzeczna, zbijarka do palet, odciąg pyłów i trocin. Zakład w ciągu doby przerabia około 30 m3 drewna, głównie sosnowego.
Podstawowa działalność tartaku związana jest z przecieraniem drewna. Surowcem wykorzystywanym jest głównie drewno sosnowe w ilości ok. 8 tyś m3/rok. Dobowy przerób ok. 30m3 /d. Drewno okrągłe (dłużyce, kłody, wyrzynki, żerdzie) – dowożone będą na teren działki samochodami ciężarowymi. W zależności od zapotrzebowania drewno dowożone będzie z częstotliwością 2 - 6 samochodów/dobę.
Drewno rozładowywane będzie na placu na pryzmę, gdzie dłużyce będą cięte pilarką łańcuchową na odcinki o odpowiedniej długości i załadowywane wózkami widłowymi do hali. W hali prowadzony będzie proces przerobu drewna okrągłego na tarcicę w procesie technologicznym tarcia (inaczej: przecierania), czyli rozpiłowywania za pomocą urządzenia zwanego trakiem.
Tarcica przerabiana będzie na elementy drewniane określonego przeznaczenia (łaty, belki, krawędziaki deska obiciowa i szalunkowa więźba dachowa, boazeria, palety). Praca tartaku odbywała się będzie w układzie jednozmianowym. Liczba osób zatrudnionych wynosi 17 (15 produkcyjnych+ 2 biurowych).
Ogrzewanie hali realizowane będzie przez kocioł c.o. o mocy ok. 120 kW. Temperatura w hali w miesiącach zimowych oscylowała będzie w granicach 120 C.
 Planowane przedsięwzięcie jest zlokalizowane w odległości ok. 80 m od obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Nadnoteckie Łęgi” PLB300004 i ok. 700 m od obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty (przekazanego do zatwierdzenia przez Komisję Europejską) „Ostoja Pilska”. Ponadto planowana inwestycja znajduje się w odległości ok.
80 m od obszaru chronionego krajobrazu „Dolina Noteci”.
  
2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
 
1. W przypadku rozlania, bądź wycieku substancji niebezpiecznej dla środowiska gruntowo-wodnego, zebrać ją przy pomocy sorbentu, a następnie zagospodarować zgodnie
z zapisami ustawy o odpadach.
2. Zapewnić właściwe i zgodne z przepisami gospodarowanie wytwarzanymi odpadami poprzez minimalizacje ich ilości, selektywne magazynowanie w wydzielonych miejscach, w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami oraz przekazywanie odpadów podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenie w zakresie gospodarowania odpadami.
3. Wszelkie prace związane z działalnością zakładu, w tym ruch kołowy pojazdów, prowadzić w porze dziennej tj. w godz. 6:00 – 22:00.

3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia
w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-13, ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w szczególności w projekcie budowlanym.

1. Należy zainstalować system odpylający, oczyszczający powietrze z projektowanej hali przed wprowadzeniem go do atmosfery.
2. Należy zapewnić szczelność posadzek w planowanej hali.

4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.

Nie formułuje się wymogów w tym zakresie.
Przedsięwzięcie nie spełnia warunków, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. Nr 58 poz. 535 ze zm.).

5. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko.
 
Nie określa się wymogów w tym zakresie.
Z uwagi na charakter i zakres oraz bardzo dużą odległość przedsięwzięcia od granic Rzeczypospolitej Polskiej, nie stwierdzono możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko. W związku z tym nie przeprowadzono postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

II. Nie stwierdzam konieczności:

- wykonania kompensacji przyrodniczej.
Z przeprowadzonej oceny oddziaływania na środowisko nie wynika konieczność wykonywania kompensacji przyrodniczej

III. Obowiązek zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Obowiązek zapobiegania i ograniczania oddziaływania zostanie zrealizowany poprzez uwzględnienie warunków określonych w pkt I.2. oraz zastosowanie rozwiązań chroniących środowisko wymienionych w pkt I.3. niniejszej decyzji.
Monitoring oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko należy prowadzić zgodnie
z przepisami odrębnymi w tym zakresie tj. zgodnie z art. 147 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. t.j. z 2008, Nr 2005, poz. 150 ze zm.)

IV. Wymogi w przypadku stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

Z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko nie wynika, aby poza terenem obiektu nie były dotrzymane standardy jakości środowiska – tym samym nie jest wymagane utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

V. Nie stwierdzam konieczności:

- przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-10 ustawy z dnia 3 października 2010 roku
o udostępnianiu informacji o środowisku, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

VI. Nie nakładam obowiązku:

- wykonania analizy porealizacyjnej.

VII. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
 

U z a s a d n i e n i e

Pismem z dnia 27 stycznia 2010 r. Zakład Przemysłu Drzewnego MATUSIAK
z siedzibą w Ługach Ujskich nr 106, 64-850 Ujście, wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla inwestycji polegającej na budowie hali przemysłowej na działce o nr ewid. 209/1 w miejscowości Ługi Ujskie, w której odbywać się będzie działalność polegająca na przecieraniu i obróbce drewna w ramach istniejącego tartaku. 
Burmistrz Ujścia w dniu 02 lutego 2010 r. zgodnie z art. 61 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. t.j. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.) zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie oraz zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile z wnioskiem o wyrażenie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o podanie zakresu raportu.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią sanitarną z dnia 10 lutego 2010 r. ON.NS-72/1-313/10 stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wskazując, iż raport powinien być sporządzony zgodnie z art. 66 cytowanej ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem emisji hałasu z planowanej hali.
 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 12 marca 2010 r. RDOŚ-30-OO.I.66190-140/10/am stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wskazując jednocześnie zakres raportu.
 Postanowieniem z dnia 19.03.2010 r. Burmistrz Ujścia stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia określając jednocześnie zakres raportu.
 W dniu 20 sierpnia 2010 r. Inwestor przedłożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
 W dniu 31 sierpnia 2010 roku Burmistrz Ujścia poinformował poprzez obwieszczenie o rozpoczęciu procedury z udziałem społeczeństwa i o możliwości zapoznania się z raportem o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. Burmistrz Ujścia wskazał 21 dniowy termin na składanie uwag i wniosków  tj. od dnia 1 do 22 września 2010 roku. We wskazanym okresie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.
 W dniu 31 sierpnia 2010 r. Burmistrz Ujścia wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o uzgodnienie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile o wyrażenie opinii co do warunków realizacji inwestycji.
 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile opinią sanitarną z dnia 10 września 2010 r. znak: ON.NS-72/1/6-15/10 zaopiniował pozytywnie dokumentację dotyczącą środowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia.
 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w toku prowadzonego postępowania w dniu 5 października 2010 roku wezwał Inwestora do uzupełnienia raportu
w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami, ochrony przed hałasem oraz hydrogeologii. W dniu 19 października 2010 r. Inwestor przedłożył uzupełnienie raportu, które organ uznał za wystarczające. Postanowieniem z dnia 03 listopada 2010 r. znak: RDOŚ-30-00.I-66190-887/10/ar Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu uzgodnił realizację przedsięwzięcia i określił warunki jego realizacji. Na postanowienie to nie służyło zażalenie zgodnie z art. 77 ust. 7 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Warunki zawarte w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu zostały zawarte w osnowie niniejszej decyzji.
 W dniu 16 listopada 2010 r. Burmistrz Ujścia podał do publicznej wiadomości informację o możliwości zapoznaniu się z dokumentacja sprawy, raportem i jego uzupełnieniem, a także możliwości składania uwag i wniosków w terminie od dnia 16 listopada do 7 grudnia 2010 roku. Podanie do publicznej wiadomości nastąpiło poprzez wywieszenie obwieszczeń na tablicy informacyjnej Urzędu Miejskiego w Ujściu, na tablicy informacyjnej w Sołectwie Ługi Ujskie, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.bip.ujscie.pl oraz poprzez wydruk w prasie lokalnej tj. w Tygodniku Nowym. We wskazanym terminie tym nikt nie złożył uwag i wniosków.
 W dniu 29 listopada 2010 r. Burmistrz Ujścia, w związku ze złożeniem przez Inwestora uzupełnienia do raportu o oddziaływaniu na środowisko, zwrócił się z wnioskiem do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile o wydanie ponownej opinii warunków realizacji przedsięwzięcia.
 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile opinią sanitarną z dnia 13 grudnia 2010 roku znak: ON.NS-72/1/6-18/10 pozytywnie zaopiniował dokumentację dotyczącą środowiskowych uwarunkowań przedmiotowego przedsięwzięcia.
 W dniu 16 grudnia 2010 roku Burmistrz Ujścia poprzez obwieszczenie zawiadomił strony o zakończeniu zbierania materiału dowodowego i możliwości zapoznania się z aktami sprawy w terminie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia. Termin ten upłynął dnia 14 stycznia 2011 roku.
 Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 46 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), dla których sporządzenie raportu może być wymagane.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397) do postępowań w sprawie decyzji, o których mowa w art. 71 ust. 1 oraz art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
 Z przedstawionych w raporcie informacji wynika, że planowane przedsięwzięcie znajduje się w obszarze Głównych Zbiorników Wód Podziemnych Nr 138 tj. Zbiornik Pradolina Turuń–Eberswalde. Użytkowym poziomem wodonośnym jest poziom czwartorzędowy. Najbliżej położonym i jedynym ujęciem wód podziemnych jest aktualnie eksploatowane ujęcie własne zlokalizowane na działce nr 209/3, będące własnością Inwestora.
 Ustalono, że woda na potrzeby przedsięwzięcia będzie pobierana z miejskiej sieci wodociągowej. Obecnie użytkowane własne ujęcie wody w 2011 roku zostanie zlikwidowane. Będzie ona wykorzystywana na cele socjalno-bytowe. Ścieki bytowe będą odprowadzane do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej. Zgodnie z informacją zawartą w raporcie Inwestor nie przewidział, w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, ścieków przemysłowych. Wody opadowe i roztopowe będą odprowadzane w sposób niezorganizowany do gruntu na terenie nieruchomości należącej do Inwestora. Inwestor zamierza wykonać posadzki w planowanej hali jako szczelne, betonowe. Powyższe ustalenia techniczne i organizacyjne opisane w raporcie, znalazły swoje odzwierciedlenie w warunkach realizacji planowanej inwestycji, opisanych w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i osnowie niniejszej decyzji. Zobowiązano tez Inwestora, aby w przypadku wycieku lub rozlania substancji niebezpiecznych zbierał je przy pomocy sorbentów. Przewidziane przez Inwestora założenia techniczne oraz nałożone warunki realizacji planowanego przedsięwzięcia pozwolą na ochronę środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem. W związku z przedmiotowym przedsięwzięciem będą wytwarzane odpady inne niż niebezpieczne. Gospodarowanie odpadami na poszczególnych etapach inwestycji tj. realizacji, eksploatacji i likwidacji będzie zgodne z wymaganiami określonymi w przepisach prawa. Odpady będą magazynowane selektywnie. Aby zapewnić właściwą gospodarkę odpadami nałożono na Inwestora obowiązek zapewnienia właściwego gospodarowania wytwarzanymi odpadami poprzez minimalizację ich ilości, selektywne magazynowanie w wydzielonych miejscach, w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami oraz przekazywanie ich podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Przy założeniu, że Inwestor będzie realizował planowane przedsięwzięcie zgodnie z zapisami w raporcie i warunkami określonymi w niniejszej decyzji, inwestycja nie będzie naruszać przepisów prawa w zakresie gospodarki odpadami. Ze względu na charakter przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami ustalono że nie będzie ono negatywnie wpływać na istniejące środowisko gruntowo-wodne. 
 Realizacja przedsięwzięcia będzie się wiązała z powstaniem nowych źródeł emisji substancji do powietrza na terenie zakładu – kotła o mocy ok. 120 kW, wykorzystywanego do celów ogrzewania nowowybudowanej hali oraz wylotów wentylacji hali. Z uwagi na niewielką moc projektowanego kotła oraz zastosowanie instalacji odpylającej nie przewiduje się, by ich eksploatacja wpłynęła znacząco na oddziaływanie przedmiotowego zakładu na środowisko w zakresie emisji substancji do powietrza, w stosunku do stanu istniejącego. Źródłem emisji będą również pojazdy poruszające się na terenie zakładu, jednak z uwagi na stosunkowo niewielkie natężenie ruchu, nie będą miały znaczącego wpływu na stan powietrza w rejonie zakładu. W przedstawionej dokumentacji przeanalizowano wpływ eksploatacji zakładu po realizacji inwestycji, na środowisko, w zakresie emisji substancji do powietrza.
Z przedstawionej analizy wynika, że działanie przedmiotowego zakładu nie będzie powodowało przekroczenia dopuszczalnych poziomów odniesienia w powietrzu oraz dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska
z dnia 26 stycznia 2010 roku (Dz. U. Nr 16 poz. 87). Ponadto z uwagi na ulokowanie procesu technologicznego obróbki drewna wewnątrz budynku, realizacja inwestycji przyczyni się do ograniczenia rozprzestrzeniania substancji pochodzących z tego procesu. Najbliższe tereny chronione akustycznie sąsiadują z planowaną inwestycją i jest to zabudowa jednorodzinna. Do głównych źródeł hałasu zlokalizowanych wewnątrz hali należą: trak, obrzynarka dwustronna, pilarka poprzeczna, zbijarka do palet, wentylatory, cyklon oraz pojazdy poruszające się po przedmiotowym terenie. Inwestor planuje zastosować wentylatory w obudowie dźwiękochłonnej. Z przedstawionych informacji i analiz dotyczących spełnienia akustycznych standardów jakości środowiska wynika, że przy zachowaniu warunku zawartego w niniejszej decyzji tj. prowadzenie prac związanych z funkcjonowaniem wyłącznie w porze dziennej, inwestycja nie będzie powodowała przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na najbliżej położonych terenach objętych ochroną akustyczną w myśl rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120 poz. 826) w porze dziennej. Inwestor nie przewiduje eksploatacji przedsięwzięcia w porze nocnej. W raporcie przedstawiono analizę akustyczną tylko dla pory dziennej, stad warunek wpisany do niniejszej decyzji.
 Planowana inwestycja położona jest w odległości ok. 100 m od granic obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 PLB300003 „Nadnoteckie Łęgi” i ok. 1 km od granic obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty PLH300004 „Dolina Noteci” i proponowanego obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty PLH300045 „Ostoja Pilska”. Z przedłożonego raportu wynika, że planowana hala wybudowana zostanie w bezpośrednim sąsiedztwie funkcjonującego tartaku, w granicach zabudowy w miejscowości Ługi Ujskie. Działka przeznaczona pod inwestycje jest porośnięta roślinnością zielną o charakterze segetalnym. Na działce tej nie występują chronione gatunki flory i fauny.
 Uwzględniając powyższe oraz biorąc pod uwagę charakter planowanej inwestycji nie przewiduje się znacząco negatywnego wpływu inwestycji na gatunki chronione oraz obszary chronione, w związku z tym nie nakłada się żadnych warunków realizacji inwestycji.
 Ze względu na charakter i lokalizację inwestycji, nie przewiduje się jej znaczącego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, a w szczególności na obszar chroniony, w tym na gatunki, siedliska i integralność ww. obszarów Natura 2000. W związku z powyższym nie określono warunków z zakresu ochrony przyrody.
Z przedstawionych materiałów wynika, że przyjęte rozwiązania zapewnią minimalizację oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje naruszenia wymagań ochrony środowiska zawartych w przepisach, jeśli spełnione warunki określone w raporcie o oddziaływaniu na środowisko oraz w nieniejszej decyzji.
Ze względu na szczegółowy i jednoznaczny opis planowanej do zastosowania technologii oraz stosowanych środków mających na celu zmniejszenie uciążliwości dla środowiska, w związku z planowanym przedsięwzięciem, nie stwierdza się konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 listopada 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie srodowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pod warunkiem jednak, że we wniosku o wydanie ww. decyzji nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz w raporcie o oddziaływaniu na środowisko.
Ponadto z uwagi na lokalizację w dużej odległości od granic państwa oraz zakres oddziaływania inwestycji, nie stwierdzono również konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.         
 
             Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji decyzji.


P o u c z e n i e

       Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Burmistrza Ujścia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje wymienione w art. 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. i stanowi załącznik do wniosku o wydanie tej decyzji.
Zgodnie z art. 72 ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie srodowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko, złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

                                                                                Burmistrz Ujścia
                                                                         /-/ mgr Henryk Kazana


Otrzymują:
1. Zakład Przemysłu Drzewnego „MATUSIAK”, Ługi Ujskie 106, 64-850 Ujście
2. strony postępowania – zgodnie z wykazem
3. stanowisko ds. gospodarki przestrzennej – w miejscu
4. społeczeństwo zgodnie z art. 38 i art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 2 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko
a) tablica informacyjna Urzędu Miejskiego w Ujściu
b) tablica informacyjna w Sołectwie Ługi Ujskie
c) Biuletyn Informacji Publicznej
5. a/a
Do wiadomości:
1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile
2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu
A.K.

Załącznik nr 1
do decyzji OŚ: 7624/02/10/11
z dnia 20.01.2011 r.

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
polegającego na
budowie hali przemysłowej, w której odbywać się będzie działalność polegająca na przecieraniu i obróbce drewna w ramach istniejącego tartaku w miejscowości Ługi Ujskie na dz. nr 209/1

 Przedsięwzięcie polega na budowie hali przemysłowej, w której będzie prowadzona działalność zakładu polegająca na przecieraniu i obróbce drewna. W sąsiedztwie terenu zainwestowania znajdują się tereny zabudowy mieszkaniowej. Najbliżej położona zabudowa mieszkaniowa znajduje się na nieruchomości oznaczonej geodezyjnie numerem 208/5 w odległości 15 m od planowanego przedsięwzięcia. Teren planowanej inwestycji
w całości jest własnością Inwestora; jest to teren niezabudowany pokryty roślinnością
o charakterze senegalnym.
Planowane przedsięwzięcie położona jest w odległości ok. 100 m od granic obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 PLB300003 „Nadnoteckie Łęgi” i ok. 1 km od granic obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty PLH300004 „Dolina Noteci” i proponowanego obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty PLH300045 „Ostoja Pilska”. Z przedłożonego raportu wynika, że planowana hala wybudowana zostanie w bezpośrednim sąsiedztwie funkcjonującego tartaku, w granicach zabudowy w miejscowości Ługi Ujskie. Działka przeznaczona pod inwestycje porośnięta jest roślinnością zielną o charakterze segetalnym. Na działce tej nie występują chronione gatunki flory i fauny.
Inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 46 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), dla których sporządzenie raportu może być wymagane.
Planowana działalność nie będzie znacząco różniła się od działalności istniejącej polegającej na przecieraniu i obróbce drewna z tym, że czynności te zostaną umiejscowione w planowanej hali przemysłowej celem zmniejszenia uciążliwości hałasowej.
Proces technologiczny i obróbka drewna prowadzone będą na poniżej wymienionych urządzeniach:
- Pilarka ramowa pionowa (trak pionowy wielopiłowy). Wstępne podzielenie drewna,
w zależności od potrzeb na kantówkę, deskę nieobrzynaną. Wydajność w/w maszyny ok. 35 m3 na zmianę, z czego 20 % (ok. 7 m3) to odpad w postaci trocin oraz zrzyn.
- Wielopiła M-3. Kolejny proces obróbki wstępnej. Rozrzynanie desek na odpowiednie szerokości . Wydajność ok. 30 m3 na zmianę z czego 8 % (ok. 2,8 – 3 m3) to odpad w postaci trocin i zrzyn.
- Superset (strugarka czterostronna wielogłowicowa). Kształtowanie obrabianego materiału. Uzyskanie odpowiedniej grubości oraz szerokości. Wydajność w zależności od prędkości posuwu oraz grubości obrabianego materiału. Odpad ok. 3 % (ok. 1 m3) w postaci wiórów.
- Aligator (pilarka poprzeczna). Dokładne docinanie długości obrobionego materiału. Wydajność uzależniona od długości oraz jakości docinanego materiału. Odpad ok. 4 % (ok. 1,5 m3) w postaci trocin oraz odpadów z desek.
- Zbijarka do palet. Automatyczne zbijanie palet drewnianych. Odpad 0% (znikoma ilość odpadu).
- Pakowanie gotowego towaru. Układanie w odpowiedniej ilości. Wywóz do magazynu.
Zakład w ciągu doby przerabia około 30 m3 drewna, głównie sosnowego. Na terenie zainwestowania przewiduje się ruch samochodowy związany z obsługą i dowożeniem surowca do tartaku: ok. 2-4 samochodów ciężarowych/dobę i ok. 5 samochodów osobowych/dobę. Odpady powstające w związku z eksploatacją inwestycji będą przekazywane odbiorcom posiadającym właściwe zezwolenia na prowadzenie działalności
w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów. Wody opadowe i roztopowe z dachów i terenów utwardzonych będą odprowadzone na tereny zielone znajdujące się na terenie nieruchomości, stanowiącej własność Inwestora. Zakład zaopatrywany jest w wodę do celów socjalnych z własnego ujęcia (studni wierconej). Ścieki bytowe, do czasu wybudowania przyłącza do gminnej sieci kanalizacji sanitarnej, odprowadzone będą przez system wewnętrznej kanalizacji sanitarnej do bezodpływowego zbiornika.
Tartak w Ługach Ujskich w niniejszej lokalizacji funkcjonuje od 2004 roku. Działalność tartaku stała się uciążliwa pod względem emisji hałasu dla mieszkańców działek sąsiednich. Przeprowadzone pomiary emisji hałasu wykazały nieznaczne przekroczenia poza granicami właściciela. Dlatego też celem zmniejszenia uciążliwości hałasowej urządzenia techniczne emitujące nadmierny hałas zlokalizowane zostaną w planowanej hali, posiadającej ściany z materiałów dźwiękochłonnych (płyty warstwowe).
Realizacja przedsięwzięcia będzie się wiązała powstaniem nowych źródeł emisji substancji do powietrza na terenie zakładu – kotła o mocy ok. 120 kW, wykorzystywanego do celów ogrzewania nowowybudowanej hali oraz wylotów wentylacji hali. Z uwagi na niewielką moc projektowanego kotła oraz zastosowanie instalacji odpylającej nie przewiduje się, by ich eksploatacja wpłynęła znacząco na oddziaływania przedmiotowego zakładu na środowisko w zakresie emisji substancji do powietrza, w stosunku do stanu istniejącego.
Źródłem emisji będą również pojazdy poruszające się na terenie zakładu, jednak z uwagi na stosunkowo niewielkie natężenie ruchu, nie będą miały znaczącego wpływu ma stan powietrza w rejonie zakładu.
W przedstawionej dokumentacji przeanalizowano wpływ eksploatacji zakładu po realizacji inwestycji na środowisko, w zakresie emisji substancji do powietrza.
Z przedstawionej analizy wynika, że działanie przedmiotowego zakładu nie będzie powodowało przekroczenia dopuszczalnych poziomów odniesienia w powietrzu oraz  dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska
z dnia 26 stycznia 2010 roku (Dz. U. Nr 16 poz. 87). Ponadto z uwagi na ulokowanie procesu technologicznego obróbki drewna wewnątrz budynku, realizacja inwestycji przyczyni się do ograniczenia rozprzestrzeniania substancji pochodzących z tego procesu. Najbliższe tereny chronione akustycznie sąsiadują z planowana inwestycją i jest to zabudowa jednorodzinna. Do głównych źródeł hałasu zlokalizowanych wewnątrz hali należą: trak, obrzynarka dwustronna, pilarka poprzeczna, zbijarka do palet, wentylatory, cyklon oraz pojazdy poruszające się po przedmiotowym terenie. Inwestor planuje zastosować wentylatory w obudowie dźwiękochłonnej. Z przedstawionych informacji i analiz dotyczących spełnienia akustycznych standardów jakości środowiska wynika, że prowadzeniu prac związanych z funkcjonowaniem wyłącznie w porze dziennej, inwestycja nie będzie powodowała przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na najbliżej położonych terenach objętych ochroną akustyczną w myśl rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120 poz. 826) w porze dziennej. Inwestor nie przewiduje eksploatacji przedsięwzięcia
w porze nocnej.

                                                                                        Burmistrz Ujścia
                                                                                 /-/ mgr Henryk Kazana

drukuj pobierz pdf    

wstecz